Gata cu șpăgile și pilele la examenele de la UMF! Un soft de 100.000 de euro face ce nu a reușit DNA

@ UMF a decis să schimbe modul de desfășurare a examenelor și a lansat recent procedura de achiziție a unui soft dedicat pentru evaluarea cunoștințelor studenților prin întrebări MCQ (multiple choice question) @ Deși oficial schimbarea face parte din strategia de modernizare și digitalizare a instituției de învățământ, efectul obținut prin această măsură va fi stoparea fenomenului de aranjare a examenelor pe bază de pile și șpăgi @ Sistemul este folosit deja de universități din SUA și din Europa @ Pe scurt: subiectele vor fi generate de un soft, studenții vor avea fiecare un user și o parolă, se vor programa când vor dori la examen, nu in-corpore, alături de ceilalți studenți de la grupa sa @ Toate detaliile despre cum funcționează soft-ul și despre cum se vor desfășura în viitor examenele de la UMF, în rândurile de mai jos

Deși de ani de zile se vorbește despre șpăgile date la examenele de la UMF Iași, Direcția Națională Anticorupție nu a reușit să destructureze rețelele de fraudare a evaluărilor existente în instituția de învățământ superior. Conducerile succesive ale UMF nu au recunoscut în mod oficial această practică, deși au mai fost cazuri în care profesori și studenți au fost deferiți justiției pentru aranjarea examenelor. Ce nu a reușit DNA în toți acești ani, va rezolva un soft ce urmează să fie implementat la UMFîn până la finalul lui 2022. Conducerea actuală a Universității de Medicină și Farmacie a decis să schimbe modul de desfășurare a examenelor de evaluare. UMF a lansat recent procedura de achiziție a unui soft dedicat pentru evaluarea cunoștințelor studenților prin întrebări MCQ. Deși oficial schimbarea face parte din strategia de modernizare și digitalizare a instituției de învățământ, efectul obținut prin această măsură va fi stoparea fenomenului de aranjare a examenelor pe bază de pile și șpăgi. UMF o recunoaște indirect atunci când spune că scopul este obiectivitatea, transparentizarea și acuratețea științifică a procesului de evaluare a studenților, masteranzilor și doctoranzilor.

Data limită de depunere a ofertelor 31 octombrie 2022. Firma câștigătoare va avea la dispoziție maxim două luni pentru personalizarea și testarea aplicației conform cerițelor, astfel încât sistemul să fie funcțional până pe 15 ianuarie 2023, dată la care va începe sesiunea de examene la UMF Iași. Într-o primă fază acest sistem va fi utilizat pentru evaluarea studenților în timpul anilor de studii, însă intenția este de a fi extins și implementat și pentru admiterea în cadrul UMF Iași.

Ce înseamnă întrebări MCQ?

Așa cum spuneam, aplicația ce urmează a fi implementată va evalua cunoștițele studenților prin întrebări de tip MCQ. Ce este MCQ? Termenul este acronimul sintagmei ”multiple choice question”, adică întrebări cu răspunsuri multiple. Alegerea multiplă, răspunsul obiectiv sau MCQ este o formă de evaluare obiectivă în care respondenților li se cere să aleagă numai răspunsuri corecte din opțiunile oferite sub formă de listă. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iași, declară că  evaluarea de tip MCQ este una dintre cele mai eficiente și moderne soluții în testarea cunoștințelor, iar Universitatea trebuie să țină pasul cu metodele implementate la nivel de european. Rectorul este sigur că acesta este un pas firesc ce trebuie făcut pentru a alinia instituția la standardele europene și pentru a pregăti studenții pentru o piața muncii globală care utilizează deja aceste metode de evaluare.

Cum va funcționa sistemul?

Rectorul Viorel Scricariu spune că sistemul ce va fi implementat de UMF Iași este funcțional în foarte multe țări europene și în Statele Unite. Studenții UMF care au plecat cu burse Erasmus în alte Universități din Europa au luat contact cu acest sistem și sunt familiarizați deja cu acesta. Principiul de funcționare este simplu. UMF Iași va încărca într-o bază de date întrebările necesare pentru alcătuirea testelor. Întrebările vor fi grupate pe categorii de dificultate. În același timp, Universitatea va stabili ponderea întrebărilor din fiecare categorie și grad de dificultate în testul final. Apoi este treaba softului să genereze testele aleator, exinstând un algoritm care împiedică extragerea multiplă a unei întrabări. Toate modele generate vor fi echilibrate din punct de vedere al dificultății. Atenție! Fiecare student va avea alocat un user și o parolă pentru accesarea sistemului. Programarea la examen se va face individual și un in-corpore toată grupa sau anul respectiv. Nu mai este nevoie să se facă corelări cu programul cadrelor didactice sau al colegilor. Fiecare decide pentru el când vrea să dea examenele, cu condiția să fie în perioada alocată sesiunii. Un student poate susține mai multe examene în aceeași zi dacă dorește. Vor fi la dispoziție 12 amfiteatre unde vor putea fi examinați aproximativ 600 de studenți concomitent. Într-un amfiteatru pot fi programați în același timp studenți din ani diferiți și care dau examen la discipline diferite. De exemplu, un student se programează direct în sistem, individual, pentru a da un examen la o anumită disciplină. Alege data și intervalul orar când dorește să susțină testarea. Se prezintă în amfiteatrul menționat în confirmarea programării, se loghează cu user și parola. Sistemul va genera ad-hoc un model de test pentru disciplina la care dorește să susțină examenul. Studentul completează răspunsurile la întrebări, iar la finalul testării softul afișează numele candidatului, durata testării și nota obținută. Sistemul ce urmează a fi implementat elimină interacțiunea dintre cadrul didactic și student în procesul de evaluare. Rectorul Viorel Scripcariu spune că studenții vor fi în continuare evaluați de către cadrele didactice în cadrul probei practice. Asta deși, în documentația de achiziție se specifică faptul că aplicația trebuie să permită „accesarea pacienților virtuali”, atât în timpul instruirii cât și în timpul evaluării studenților.

Avantajele sistemului de evaluare

Rectorul UMF enumeră și câteva dintre beneficiile acestui sistem. Metoda oferă o independență totală atât studenților cât și cadrelor didactice care nu trebuie să-și mai coreleze programele pentru a putea stabili data unui examen. Fiecare își gestionează după cum crede mai bine procesul de învățare și de testare. În același timp, se uniformizează gradul de dificultate al unui examen pentru toți studenții dintr-un an, algoritmul de creare a testelor nepermițând crearea unor discrepanțe care să creeze discriminări și distorsionări în evaluarea cunoștințelor. Este eliminată subiectivitatea factorului uman în evaluarea studentului, iar nota reflectă pe deplin cunoștințele candidatului la momentul respectiv. Notele sunt comunicate în timp real studenților și în același timp sunt transmise în catalogul electronic fără a mai fi necesară intervenția umană.

Doar o chestiune de timp

Conducerea UMF nu crede că ”sistemul” va reacționa și va opune rezistență la schimbare. Viorel Scripcariu știe că procesul acesta nu mai este reversibil și este sigur că soluția va fi implementată. Acceptă ideea unei mici întârzieri în implementare, dar nu-și pune problema unui eșec. Este sigur de reușită și ne de asigurări că deja se fac pași pentru pregătirea acestui proces. Chiar dacă procedura de achiziție nu este finaliză, la UMF se pregătește deja terenul pentru noua metodă de evaluare. Cadrele didactice au început deja procesul de realizare a întrebărilor și răspunsurilor pe baza cărora se va face evaluarea studenților. Procesul este laborios și necesită dezbateri și analize din punct de vedere științific și pedagogic. După ce întrebările și răspunsurile vor fi validate de către comisii speciale de verificatori, acestea vor fi introduse într-o bază de date care va fi conectată cu noua aplicație software. Apoi vor fi făcute peste 1.000 de teste cu studenții pentru a se verifica fiabilitatea și securitatea procesului de evaluare. Iar de pe 15 ianuarie 2023 se va da drumul oficial la testarea studenților în sesiune.

Rareș Neamțu

 

3 COMENTARII

  1. O prostie totală pentru că impun studenții din anul 6 să-și schimbe total și radical modul de examinare 🙂 in loc sa se focusese pe rezidențiat trebuie sa se focuseze pe aberația UMF ului acum. Sistemul trebuie implementat pentru studenții din anii 3 pentru a avea timp sa de obișnuiască. Abia ne am obișnuit cu sistemul de examinare in totalitate oral și acum trebuie sa ne obișnuim cu alt sistem noi fiind în anul 6. Este o prostite imensă și o presiune gigantică pe studenții din anul 6.

  2. Nu va fi gata nimic până nu se înfige DNA în ei, dar să se înfigă cu adevărat, nu doar așa de ochii lumii o dată la câțiva ani. Realitatea de acolo este mult mai gravă decât cea prezentată în presă: șpaga nu este un fenomen izolat și sporadic, ci reprezintă norma. Profesorii necorupți pot fi numărați pe degetele de la o mână, iar Facultatea cea mai afectată de acest flagel este cea de Medicină Dentară, de departe. Poate nu știați, dar înainte de examenul grilă există o altă probă „practică” care de obicei constă într-o discuție cu profesorul. Acolo lucrurile sunt subiective și de obicei aceea este proba pentru care se adună plicurile cu valută. În plus, chiar și pentru examenul grilă notele finale din catalog pot suferi transformări magice și nu stă nimeni să ancheteze dacă bat sau nu cu realitatea pentru că așa e într-un sat fără câini.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here