Proiectul centurii ocolitoare a orașului Podu Iloaiei a fost modificat printr-o decizie politică a PNL Iași pentru a satisface interesele imobiliare ale unor lideri liberali. Deși exista un traseu deja conturat al centurii, președintele CJ Iași, Costel Alexe, și primarul orașului Podu Iloaiei, Ioan Alexa, au scos din joben, pe ultima sută de metri, un alt traseu al centurii. Modificarea făcută afectează cea mai importantă afacere locală din Podu Iloaiei: ferma și abatorul de păsări „Fermador”. Traseul nou al șoselei de centură va trece peste o magistrală a ApaVital, care va trebui să efectueze lucrări pentru devierea acesteia, și va implica mai multe condiționări din partea CFR. În plus, zeci de proprietari din zona Gării vor fi expropriați, iar casele lor ar urma să fie dărâmate. Toate aceste modificări înseamnă mai mulți bani publici și un timp mai îndelungat pentru implementare. Toate doar pentru a crește valoarea unor terenuri aflate în proprietatea primarului Ioan Alexa, imobile ce vor fi vecine cu noua centură a orașului. Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași nu a recepționat studiul de fezabiltate, considerat a fi unul plin de erori. „În opinia mea este un traseu total nerealizabil. Sunt costuri de milioane de euro pe kilometru de drumuri ce trebuie modernizate. Au ales un traseu cu multe incoveniente”, susține Ovidiu Laicu, directorul DRDP Iași.
Proiectul centurii ocolitoare a orașului Podu Iloaiei a dus la un scandal uriaș în localitate, după ce președintele CJ Iași, Costel Alexe, și edilul Ioan Alexa au schimbat din mers traseul șoselei. Deși inițial, proiectul șoselei de centură era proiectat prin nordul localității, șefii PNL au modificat studiul de fezabilitate alegând un traseu prin partea de sud a orașului. În campania electorală din 2020 Costel Alexe și Ioan Alexa le-au promis cetățenilor din Podu Iloaiei că vor realiza centura orașului în 2 ani de zile dacă vor fi votați. La patru ani distanță, centura de la Podu Iloaiei este tot în stadiul de promisiune. Acum, aflați din nou în campanie, Alexe și Alexa flutură din nou proiectul centurii ocolitoare. În ultimul an, s-a realizat studiul de fezabilitate, proiect derulat de firma Incons Development SRL din București, valoarea contactului fiind de peste 810.000 lei. Proiectul a avut un termen de elaborare de 6 luni, dar DRDP Iași nu a recepționat încă documentația.
Campanie pe traseul unei centuri ocolitoare cu scandal
Pe august 2020, Costel Alexe și Iaon Alexa, pe atunci candidați la alegerile locale, l-au însoțit pe Lucian Bode, ministrul Transporturilor la aceea vreme, unde au promis marea decongestionare a traficului din zona Podu Iloaiei. Deși exista o variantă a traseului, aceștia au ales un traseu opus. Proiectul ales de Costel Alexe și primarul Ioan Alexa este unul plin de surprize.
Conform documentației, a fost prevăzut un sens giratoriu la intersecția cu drumul european, la ieșirea dinspre oraș spre Iași. Potrivit șefului DRDP Iași, traseul a fost gândit prost întrucât intersecția cu drumul european se face înainte de trecerea peste calea ferată și nu după aceasta. Acest lucru poate genera blocaje în loc să fie o soluție pentru decongestionarea traficului. În același timp, varianta cu sensul giratoriu înainte de calea ferată va afecta cea mai mare afacere privată din Podu Iloaiei: ferma și abatorul de păsări Fermador, deținute de omul de afaceri Cătălin Mihalache.
Un privat cu peste 500 de angajați, afectat direct! Patronul Fermador: „Nu am fost consultat”
Cătălin Mihalache, patronul Fermador, firmă cu cifră de afacerid e 224.000.000 lei și 557 angajați, susține că nu a fost consultat în momentul în care Alexa și Alexe au decis varianta traseului, însă a evitat să iasă cu acuzații.
„Nu-mi exprim opinia. Numai domnul primar poate să știe, eu nu am fost consultat în nici una dintre aceste decizii. Proiectul este de interes regional, comunitar și dacă asta este soluția aleasă… Este ok din punctul meu de vedere”, a spus Cătălin Mihalache, proprietarul Fermador.
Conform precizărilor făcute de directorul DRDP, una dintre halele de la Fermador ar urma să fie dărâmată, ceea ce implicit poate duce la scăderea capacității de producție și la reducerea numărului de angajați. Patronul Fermador nu știa nimic despre această situație. Mihalache spune că noul traseu îi va afecta afacerea, scăzându-i valoarea proprietății. În același timp, compania se va afla în imposibilitatea de a se dezvolta în continuare.
Varianta PNL trece prin magistrala ApaVital și a zonei de protecție CFR
Noul traseu va traversa magistrala de apă Timișești – Iași, conducte administrate de societatea Apavital SA. Este vorba de conducta de aducțiune a apei Timișești- Iași de 1.000 mm, stații de pompare apă potabilă și conducte de refulare, rețele publice de transport și distribuție apă, rețele publice de canalizare, astfel încât operatorul a solicitat reconsiderarea soluției proiectate. Traseul va fi foarte aproape de calea ferată, iar în aceste condiții sunt foarte multe condiționări în avizul CFR. Centura va duce și la relocarea a șapte stâlpi de înaltă și medie tensiune care vor genera costuri mari, Delgaz Grid având mai multe condiționări pentru a se ajunge la acest lucru. Operatorul de electricitate a cerut devierea traseului sau suportarea integrală a costurilor privind mutarea stâlpilor. Pe de altă parte, traseul va traversa o zonă inundabilă, unde vor trebui făcute lucrări costisitoare hidrotehnice, precum drenuri longitudinale sub fundul de șanț pe o lungime de peste 2.000 m.
Zeci de exproprieri. Cartierul de romi, principalul afectat!
Noua variantă propusă va duce la efectuarea mai multor expropieri de locuințe și terenuri. Zeci de locuințe au fost propuse pentru demolare, în special din zona unde locuiesc persoanele de etnie romă. În schimb, noul traseu trece pe lângă unele terenuri pe care le are Ioan Alexa în apropiere a căror valoare va crește exponențial.
Ovidiu Laicu, directorul DRDP Iași susține că traseul ales de Costel Alexe și primarul Ioan Alexa este unul total păgubos pentru locuitorii din Podu Iloaiei, dar și pentru șoferi.
„Varianta aceasta a apărut după 2020. În opinia mea este un traseu total nerealizabil. Sunt costuri de milioane de euro pe kilometru de drumuri ce trebuie modernizate. Au ales un traseu cu multe incoveniente. Au pus sensul giratoriu după calea ferată și nu înainte, de exemplu. Blochează și activitatea unui investitor local, care își va închide producția. Trece peste magistrrala de apă ce vine dinspre Timișești. Apa Vital a pus condiționări, traseul trece și peste o zonă inundabilă. Vorbim de relocarea unor stâlpi de înaltă tensiune, traseul trece pe lângă doi kilometri de cale ferată ceea ce duce la alte condiționări, mai sunt și proprietăți ce vor fi expropriate”, a spus Ovidiu Laicu.
Șeful DRDP Iași susține că deși era pregătită varianta prin dreapta intrării în oraș de pe drumul european, liberalii au ales traseul opus odată ce au câștigat alegerile din 2020. Laicu arată și valoarea estimată a investiției ar fi nevoie de minim 12 milioane de euro fără exproprieri și lucrări condiționate de avize. ”Traseul era pe la Lukoil, prin partea dreaptă, un traseu deja conturat. Dar fostul director și alții au schimbat din mers întreg obiectivul”, a mai spus Ovidiu Laicu.
Minciunile lui Costel Alexe
După ce DRDP nu a recepționat studiul, Costel Alexe a susținut că a cerut Ministerului Transporturilor ca CJ să preia proiectul și că instituția are capacitatea de a finaliza obiectivul. Alexe a susținut că șefii DRDP, asumați de PSD, ar fi de vină pentru nerecepționarea studiului.
„Un proiect asumat înainte de preluarea mandatului este construirea variantei de ocolire a orașului Podu Iloaiei. În tot acest timp am făcut demersuri să poată fi implementată și să nu rămână doar un proiect sau discurs în fața alegătorilor. Repet ce am tot spus cu fiecare ocazie: este inadmisibil ca DRDP Iași sa nu fi fost în stare să recepționeze studiul de fezabilitate pentru proiectul centurii de la Podu Iloaiei după atâta amar de vreme”, a susținut Costel Alexe într-o postare pe rețelele sociale.