O societate ieșeană a fost peanlizată cu peste 600.000 lei de către Ministerul Investițiilor și Fondurilor Europene, în urma unor verificări ce au vizat acuzații legate de falsificărea pontajelor,a ordinelor de deplasare și a deconturilor de conbustibil în contextul derulării unui proiect European. Finanțarea de 1,7 milioane lei obținută de firma Conformedis SRL de la Uniunea Europeană trebuia folosită pentru a asigura accesul la educație elevilor din categorii sociale defavorizate. Controlul Ministerului a plecat de la o sesizare care arăta că toți cei implicați s-au folosit de acești bani în interes personal. „Toate actele cu privire la decontarea transportului, sunt falsificate cu scopul de a lua bani de la Uniunea Europeană (…) Îi plătea pe cei pe care îi angaja cu o sumă, dar de fapt suma în program era mai mare, iar diferența trebuia să fie adusă de persoana angajată cash”, se arată în sesizarea care a dus la declanșarea controlului. Organele de control au arătat că experții decontau bonuri de benzină din alte localități sau în zile nelucrătoare, iar unele fișe de pontaj erau falsificate.
O firmă din comuna Ciurea a fost penalizată cu peste 600.000 lei de către Ministerul Investițiilor și Fondurilor Europene pentru că nu a implementat corespunzător un proiect cu fonduri comunitare. Firma Conformedis SRL din Lunca Cetățuii, comuna Ciurea, a fost sancționată de reprezentanții Ministerului în urma unei sesizări care a scos la iveală faptul că societatea și alte persoane au falsificat documente pentru a încasa în nume propriu banii. Firma administrată de Tiberiu Alexandru Ignat solicită în instanță suspendarea executării, arătând că acest lucru ar duce la falimentul societății.
Proiect de 1.700.000 lei pentru sprijinirea accesului la educație
Contractul de finanțare pentru proiectul prin Programul Operațional Capital Uman (POCU) „Noi împreună învățîm să învățăm” a fost semnat în noiembrie 2022 și a avut o valoare de 1.722.000 lei, cu o perioadă de implementare de 13 luni. Din acești bani, Uniunea Europeană finanța 1.421.788 lei, Guvernul aloca 245.135 lei, iar societatea venea cu 55.285 lei. Proiectul prevedea sprijinirea accesului la educație pentru 325 de elevi din localitățile Colonești și Buhoci, județul Bacău, derulat cu Asociația „Împreună construim destine”. Firma și experții contractați, toți cu domiciliul în Iași, se deplasau la Școala Smaranda Apostolescu, comuna Colonești, județul Bacău, cu structurile Școala Gimnazială Spria și Școala Primară Călini. În proiect a fost inclusă și Școala Constantin Popovici, din Buhoci, județul Bacău, cu structura Școala Gimnazială Bijghir.
Proiectul prevedea și îmbunătățirea competențelor pentru 36 de profesori. Conform proiectului, firma trebuia să asigure accesul la educația pentru elevii respectivi, din care circa 10 la sută erau de etnie romă, iar 15 la sută proveneau din mediul rural. În cadrul proiectului „Noi împreună învățăm să învățăm”, firma a depus 14 cereri de rambursare în valoare de 1.681.980 lei, însă a primit înapoi 1.656.000 lei.
Control făcut în urma unei sesizări: „Toate actele sunt falsificate”
Controlul forului care a alocat banii a fost realizat în urma unei sesizări. În noiembrie 2023, forul de implementare a proiectului a primit o sesizare care arăta cum societatea și alte persoane au manipulat proiectul pentru a obține fondurile de pe urma acestuia.
„Toate actele cu privire la decontarea transportului, produse pentru pauză, decontarea practice, cât și numărul de ore efectuate (de la 180 ore, 6 ore per zi în 20 zile, la doar câte 2-maxim 4 ore pe săptămână) sunt falsificate cu scopul de a lua bani de la Uniunea Europeană și a cheltui cât mai puțin, elevii fiind puși să semneze acte de prezență pentru mai multe ore, pentru produse care nici măcar pentru orele foarte puține efectuate nu le primeau și pentru practica pe care nu o efectuau. Toate actele au fost falsificate atât de Luisa Maria Trifas, cât și de Ignat Laurența. În toate grupele făcute în comunele din județul Iași, dar și Bacău, actele au fost falsificate la biroul situat la locuința doamnei Laurența, unde avea ștampile pentru toate semnăturile celor care participă la proiectele lor. Ștampilele, de multe ori, au fost făcute fără știrea celui căruia îi aparținea semnătura”, se arată în sesizarea ajunsă la Ministerul Investițiilor și Fondurilor Europene.
„Îi plătea pe cei pe care îi angaja cu o sumă, dar de fapt suma în program era mai mare, iar diferența trebuia să fie adusă de persoana angajată cash”
În sesizare se arată că experții își însușeau banii prin mijloace ilegale: „De asemenea, îi plătea pe cei pe care îi angaja cu o sumă, dar de fapt suma în program era mai mare, iar diferența trebuia să fie adusă de persoana angajată cash și înmânată doamnei Ignat Laurența. De exemplu, în contract era 6.500 lei și ea plătea 5.000 lei, diferența de 1.500 lei ajungând în buzunarul ei. De ce se permite așa ceva? Are d-na o relație puternică, având în vedere că acolo a lucrat și un fost polițist? Cum se permite să se bată joc de niște oameni care nu au foste multe clase. De ce profesoara Luisa Maria Trifas spune că e ceva normal în proiecte POCU să se falsifice acte și că nu e prima dată”
Nereguli cu experții contractați în cadrul proiectului. 42 de ordine de deplasare au fost completate ulterior
Firma din Ciurea a contractat trei experți pentru acest proiect, Laurența Ignat, Adrian Ignat, ambii angajați cu 6 ore/zi, 30 de ore/săptămână, dar și Maria Luisa Trifas, pentru care firma nu ar fi încărcat documentele în aplicația care atesta derularea proiectului. În plus, cei care erau angajați ca experți au folosit același ordin de deplasare, Ministerul arătând că „în majoritatea cazurilor numele acestora a fost completat ulterior întocmirii ordinelor, fiind inserată totodată și activitatea pentru care se deplasează.”
În total, 42 de ordine de deplasare au fost completate ulterior, fiind multe neconcordanțe între datele înscrise și cele din bonurile fiscale.
O benzinărie preferată folosită în zilele nelucrătoare
Raportul de control indică faptul că în mai multe zile experții au decontat bonuri de benzină în zilele de sâmbătă, zi nelucrătoare, de la benzinăria Cineva SRL din comuna Vlădeni, firmă administrată de Violeta Rusu. Mai mult, experții au alimentat și de la benzinării din municipiul Suceava, conform unui bon emis în iunie 2023 și din care rezultă că „nu s-a utilizat în scopul proiectului”. Aceeași situație s-a petrecut și în 24 septembrie 2023, într-o zi de duminică, când Ion Nicuță – manager de proiect și psihologul Lorena Bolfa au alimentat de la o benzinărie din municipiul Dorohoi, județul Botoșani, zonă în afara celei în care se derula proiectul. Totuși, bonul a fost depus spre decontare.
Fișe de pontaj întocmite fără semnătura profesorilor de la școlile din proiect
În raportul de control, Ministerul arată că experții și managerul de proiect au întocmit fișe de pontaj cu „tabelul de elevi grup țintă”, fără semnătura cadrului didactic responsabil de la școala prinsă în documentație.
„Pentru luna iulie 2023, anexate fișelor de pontaj, au fost identificate mai multe livrabile ce prezintă informații succinte , necorelate, inexacte, contradictorii”, se arată în raport.
Aceeași situație a fost cuprinsă și pentru mai multe deconturi din august 2023. De asemenea, oficialii guvernamentali arată că sunt suspiciuni legate de faptul că în locul managerului de proiect a semnat un alt expert, fiind diferențe la semnătura olografică.
„Fișa de pontaj a doamnei Laurenția Ignat prezintă la rubrica destinată semnăturii managerului de proiect numele Ion Nicuță, iar semnătura olografică aplicată ridică suspiciunea că nu este realizată de acesta, fiind diferită de fișele de pontaj. Același tip de semnătură olografic, care ridică suspiciunea că nu este realizată de Ion Nicuță, manager de proiect, este aplicată pe raportul de activitate al doamnei Laurența Ignat”, se arată în procesul-verbal al Ministerului.
Mai mult, aceștia au depășit norma maximă admisă de 12 ore pe zi, conform detaliilor analizate de cei care au făcut controlul.
Beneficiarul: „Lipsa acestor experți ar fi determinat imposibilitatea implementării proiectului”
Firma se apără și arată că la implementarea proiectului au participat 36 de cadre didactice și un număr mare de elevi, la mijloc fiind procese verbale, material didactice, fotografii. În plus, societatea afirmă că a încărcat toate documentele pe platforma Mysmis, contrar a ceea ce afirmă Ministerul, că nu au fost identificate toate materialele proiectului.
„În ceea ce privește cheltuielile salariale, aceste sume au fost pe de o parte salarii pe care le-am achitat personalului angajat expert în proiect, iar pe de o parte s-au achitat contribuțiile aferente. Aceste sume s-au făcut în parte venit la bugetul de stat, iar în parte au revenit salariaților pentru munca prestată, pentru care există fișe de pontaj, state de plată, rapoarte de activitate. În cuprinsul procesului verbal de stabilire a creanțelor bugetare se anulează practic aceste cheltuieli ca și cum aceste persoane nu ar fi lucrat, nu ar fi beneficiat de drepturile salariale. Lipsa acestor experți ar fi determinat imposibilitatea implementării proiectului”, arată reprezentanții firmei din Lunca Cetățuii.
„Executarea silită ar duce la falimentul firmei”
În contestația depusă în instanță, reprezentanții Conformedis susțin și că în iunie 2024 au fost vizitați de angajați ai Ministerului Educației și nu s-au constatat deficiențe în implementarea proiectului. Aceștia susțin că executarea silită ar duce la falimentul societății.
„Subscrisa are o experiență vastă în domeniu, în sensul că a mai implementat proiecte cu fonduri europene și în nici unul dintre acestea nu s-au constata nereguli, sens în care apreciem că buna noastră credință poate fi anticipată, fiind dovedită de conduita în derularea și gestionarea de activități cu fonduri nerambursabile. Este evident că executarea silită a unei sume de peste 600.000 lei ar conduce în mod evident la falimentul societății, element care nu este de dorit în contextul în care procesul verbal nu a fost supus unui control efectiv. Suma a fost imputată în urma unui control ulterior, după încetarea proiectului, după ce implementarea sa a fost verificată de către Ministerul Educației”, susține Tiberiu Alexandru Ignat.
„Executarea silită blochează alt proiect european pentru 605 persoane”
Acesta a menționat și faptul că societatea derulează un alt proiect cu fonduri europene „Evoluție pas cu pas”, finanțat tot prin Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și care cuprinde actualizarea cunoștințelor pentru 605 persoane din Regiunea de Nord-Est, cu vârsta între 18 și 64 ani, pentru a se plia noilor tehnologi din domeniul în care activează.
„Fondurile ce urmează a fi obținute pentru derularea proiectului ar fi absorbite de punerea în executare a titlului de creanță, aspect ce ar conduce, în mod evident la imposibilitatea implementării, aspect ce are consecințe importante asupra tuturor persoanelor implicate-beneficiari și experți”, mai arată reprezentanții Conformedis SRL.
Salariile experților și managerului au fost umflate
Managerul Ion Nicuță a beneficiat de 213.866 lei sumă neeligibilă, iar pentru Laurența Ignat, expert în proiect, s-au cheltuit 170.891 lei, sumă neeligibilă. Pentru Adriana Ignat, specialist în selecție și comunicare, s-au cheltuit 131.645 lei, sumă neeligibilă. Astfel, valoarea cumulată a cheltuielilor neeligibile aferente salariilor pentru cei trei a fost de 516.402 lei. După constatarea deficiențelor și măsluirii documentelor de pontaj, societatea Conformedis SRL a depus o contestație la Minister, care însă a fost respinsă. Ulterior, firma administrată de Tiberiu Alexandru Ignat a solicitat suspendarea efectelor actului administrativ, adică a procesului verbal de constatare a neregulilor la proiectul derulat prin POCU, decizie menținută de Ministerul Investițiilor și Fondurilor Europene și după respingerea contestației.
Firma acuză: Ministerul se bazează pe suspiciuni, fără dovezi
Ignat arată că în ceea ce privește aparența de nelegalitate, oficialii Ministerului se bazează pe suspiciuni și nu au dovezi. Conform procesului verbal, din cei 604.211 lei imputați, suma de 14.584 o reprezintă cheltuielile de deplasare, iar 516.402 lei sunt salariile a trei experți. Alți 73.255 lei reprezintă cheltuieli indirecte. Firma arată că oficialii guvernamentali nu au menționat legea care interzice faptul că un ordin de deplasare nu poate fi comun pentru mai multe persoane care au aceeași destinație și același rol. În plus, administratorul societății susține că prin faptul că două persoane s-au deplasat cu aceeași mașină, cheltuielile au scăzut:
„Apreciem că suma de 14.584 lei este una modică, iar argumentația conform căreia pe un ordin de deplasare au fost indicate două persoane, care este unul din argumentele pentru justificarea neregulilor, este una prevăzută de normele legale în vigoare. Mai mult, această modalitate de întocmire a unui ordin de deplasare nu este un element care să determine majorarea costurilor, ci dimpotrivă, micșorarea acestora”
Dispută pierdută în instanță
Tiberiu Alexandru Ignat a făcut o contestație în martie 2025 împotriva deciziei luate de Minister, contestație care însă i-a fost respinsă. Ulterior, acesta a cerut sprijinul judecătorilor pentru a suspenda cererea de executare silită. Inițial, magistrații de la Tribunal au admis cererea firmei privind suspendarea executării procesului verbal de constatare a neregulilor și de stabilire a creanțelor bugetare din ianuarie 2025. Decizia a fost însă întoarsă, iar magistrații au dat dreptate Ministerului, continuând cu decizia luată de forul ce a gestionat banii din proiect.
De la 14 angajați la unul singur într-un an
Pe parcursul anului 2023, societatea a avut o cifră de afaceri de peste 5.300.000 lei, cifră care a scăzut în 2024 la doar aproape 240.000 lei. Firma a avut un profit de numai 1.100 lei și a înregistrat datorii de peste 700.000 lei. Dacă în 2023 avea 14 angajați, în 2024 a raportat unul singur.
Vlad ROTARU