Cum a demonstrat Curtea de Conturi o fraudă cu materiale pentru pietruirea drumurilor. Documentele de transport au dat de gol firma abonată la bani publici

Curtea de Conturi a descoperit cum o firmă de construcții care primea contracte pe bandă rulantă de la Primăria Schitu Duca, fără licitații, prin simple proceduri de încredințare directă, a fraudat bugetul comunei, livrând cantități de balast, piatră concasată și refuz de ciur mai mici decât cele contractate. Diferențele de cantități au fost dovedite după ce auditorii financiari au solicitat tichetele de cântar ale camioanelor cu care ar fi fost livrate materialele destinate lucrărilor de întreținere a drumurilor din comună. Curtea de Conturi a dispus ca primăria să recupereze peste 250.000 lei de la societatea Lis Affair SRL, dar a și sesizat Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, care a amendat firma pentru neconcordanțele din documentele de transport.

Primarul Grigore Corciovă

Strânsă cu ușa de concluziile unui control al Curții de Conturi, Primăria comunei Schitu Duca, condusă de liberalul Grigore Corciovă, a dat în judecată societatea Lis Affair SRL pentru recuperarea a peste 250.000 lei pentru că nu a livrat materiale necesare pentru pietruirea drumurilor. Firma administrată de a furnizat cantități mai mici de pietriș, refuz de ciur decât cele stipulate în contractele încheiate cu primăria, iar Curtea de Conturi a cerut recuperarea prejudiciului. În aceste condiții, Primăria comunei Schitu Duca a dat în judecată societatea Lis Affair SRL Tomești, cerând daune de peste 253.000 lei.

Petronela Ștefan

Cum a fost prinsă firma

Societatea Lis Affair derulează contracte cu mai toate primăriile din zona metropolitană a Iașului. În urma unui control derulat de Curtea de Conturi la Schitu Duca au fost descoperite nereguli în derularea contractelor cu firma administrată de Petronela Ștefan.

„La nivelul anului 2021, unitatea administrativ teritorială a comunei Schitu Duca a fost supusă unei acțiuni de audit financiar de Curtea de Conturi Iași. S-a constatat că la nivelul anului 2020, 2021 UAT Schitu Duca a încheiat prin atribuire directă, angajamentele legale de achiziție de produse de balastieră destinate efectuării unor lucrări de același tip – refacere pietruire drumuri.(…) Pe parcursul auditului financiar, Curtea de Conturi a constatat mai multe nereguli cu privire la modul de executare a contractelor menționate privind achiziționarea produselor de balastieră pentru efectuarea lucrărilor de întreținere drumuri comunale”, se arată în acțiunea Primăriei Schitu Duca.

Trei contracte vizate, mai puțin material livrat primăriei

La data de 22 decembrie 2020, comuna Schitu Duca a încheiat un contract cu Lis Affair pentru furnizarea a 1.200 mc balast, în valoare de 84.000 lei, sumă fără TVA. Balastul a fost împrăștiat, pe drumuri, cu o grosime de 22, 23 cm. În urma analizei documentelor, Curtea de Conturi a constatat că întreaga cantitate nu se reflectă în realitate.

Într-un proces verbal de recepție privind pietruirea unor drumuri, din aprilie 2021, se prezintă segmente de drumuri, fără a fi specificate clar și care sunt acestea. Din verificări și din grosimile materialului pietros de 22-23 cm, Curtea a constatat că întreaga cantitate necesară era de 10.198 mc, în condițiile în care au fost cumpărate doar 1.200 mc de balast.

De asemenea, în aprilie 2021, comuna a cumpărat 973 mc refuz de ciur concasat, pentru care a plătit 92.435 lei, fără TVA. Curtea a constatat și de această dată că materialul a fost împrăștiat necorespunzător. Și de această dată, conform datelor din documente, raportat la grosimea de 20, 22 și 23 cm a materialului împrăștiat, ar fi fost necesare 8.757 mc de refuz de ciur concasat și nu doar 973 mc.

Două sancțiuni de 16.000 lei de la ISCTR pentru Lis Affair. Amendă de 10.000 lei încasată de Primăria Schitu Duca

Curtea de Conturi a cerut recuperarea sumelor plătite către Lis Affair. În plus, instituția a sesizat și Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), după ce au fost constatate nereguli în transportul produselor. ISCTR a sancționat în 29 iunie 2022, de două ori, firma Lis Affair. Asta după ce Curtea a sesizat „efectuarea unor verificări de specialitate în vederea verificării realității transporturilor efectuate și a concordanței dintre avizele de expediție și tichetele de cântar eliberate de către furnizor, diagramele tahograf și cursele de transport facturate, întrucât aspectele prezentate ridică suspiciuni cu privire la cantitatea reală de refuz de ciur/balast/piatră concasată livrate de către furnizori și pentru care UAT a prezentat documente de recepție”. Ulterior, ISCTR a arătat că a sancționat Primăria Schitu Duca cu 10.000 lei amendă pentru că nu a refuzat accesul în punctul de descărcare a vehiculelor mari fără acel tichet de cântar. Lis Affair a fost sancționată cu 10.000 lei pentru că nu avea acel tichet corespunzător, dar și cu 6.000 lei pentru că nu avea stocate la sediul firmei datele tahografice (datele de rulaj, timpii de conducere, viteza camionului, etc).

Firma nu atașa bonurile de cântar! Diferențele de cantități au fost ascunse!

În baza unor rapoarte de analiză și procese verbale de recepție din martie 2022 s-au constatat mai multe nereguli și inadvertențe. Concret, documentele nu au fost completate cu elementele privind expedierea mărfii, problemă care a persistat și la tichetele de cântar. Orice mijloc de transport cu masa maximă autorizata mai mare de 12 tone, și care transportă o marfă ce poate fi împărțită, trebuie să aibă un tichet de cântar clasic, tiparit. Tichetul trebuie să conțină toate datele de identificare ale furnizorului, precum și ale bunului transportat.

Cu privire la modul de administrare al contractului 2065/28.04.2021 încheiat pentru achiziționarea de produse de balastieră (refuz de ciur) pentru efectuare lucrări de întreținere drumuri comunale: caracterul incomplet al datelor și informațiilor înscrise pe documentele de livrare a produselor de balastieră și cel sustenabil al informațiilor cu privire la cantitatea de material furnizată și respectiv decontată de unitate. Avizele de însoțire nu sunt completate cu toate elementele obligatorii privind expedierea, situație similară și în cea a tichetelor de cântar care însoțesc aceste documente, fapt ce generează suspiciuni cu privire la realitatea cantităților livrate, se arată în raportul Curții.

Curtea de Conturi: „Au fost constatate informații și date incomplete cu privire la cantitatea de material furnizată”

Curtea de Conturi a arătat cum firma administrată de Petronela Ștefan a livrat date incomplete privind materialele furnizate, bugetul comunei Schitu Duca fiind prejudiciat.

„Au fost constatate informații și date incomplete cu privire la cantitatea de material furnizată, respectiv decontată UATC Schitu Duca, și s-a dispus intrarea în legalitate cu privire la contracte, prin urmărirea respectării clauzelor contractuale asumate, respectiv asigurarea recepționării bunurilor și serviciilor achiziționate cu întocmirea corectă și exactă a documentelor de recepție, în scopul asigurării UAT Schitu Duca de îndeplinirea cantitativă, calitativă și în perioada convenită a bunurilor contractate, precum și emiterea documentelor cu privire la executarea contractelor și recuperarea sumelor achitate de la Lis Affair SRL”, se arată în documente.

Curtea de Conturi a cerut recuperarea banilor plătiți firmei de construcții

Pentru că a fost constatat un prejudiciu, Curtea de Conturi a dispus recuperarea banilor. Astfel, s-a cerut recuperarea celor 84.000 lei plătiți pentru cantitatea de 1.200 mc de balast, precum și a celor 92.435 lei în contul celor 973 mc refuzului de ciur concasat. În plus, Curtea a cerut și recuperarea a 36.450 lei de la Lis Affair SRL, în contul unei cantități de 455 tone de pietriș. Societatea a susținut că a livrat pietrișul și l-a lăsat în custodia primăriei, doar că din documentele prezentate nu a rezultat nicio notă de recepție și nici unde a fost împrăștiat materialul.

Inspectorii Curții au cerut extinderea verificărilor și pe alți ani

Curtea a solicitat extinderea verificărilor și pe anii 2021 și 2022 pentru a se vedea și alte plăți făcute privind livrarea produselor pentru întreținerea drumurilor, lucrări care nu au fost efectuate.

„În baza evaluărilor realizate și a analizelor efectuate sub aspectul realității și exactității cantităților de produse de balastieră care au făcut obiectul contractului de furnizare produse2065/ 28 aprilie 2021, integral decontat, stabilirea întinderii și mărimii eventualului prejudiciu adus bugetului local al comunei, datorat de efectuarea de plăți aferente procurării și consumului de produse de balastieră în condițiile în care acestea nu pot fi justificate din punct de vedere cantitativ și valoric cu documente legale, coroborat cu luarea măsurilor de recuperare integrală a acestora, împreună cu foloasele nerealizate”, se mai arată în raport.

Pe 2024, societatea a avut o cifră de afaceri de 15.000.000 lei, un profit de peste 1.100.000 lei și a înregistrat datorii de peste 4.700.000 lei.

Vlad ROTARU

 

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here