Raport oficial al Ministerului Sănătății la Spitalul de Copii din Iași: debandadă totală la Terapie Intensivă. Serviciul de Prevenire a Infecțiilor nu a dispus măsuri imediate către medicii ATI pentru limirea infecției

Debandadă totală la Spitalul Clinic de Copii „Sf. Maria” din Iași. Corpul de Control al Ministrului Sănătății și Inspecția Sanitară de Stat au finalizat controlul făcut în ultimele zile la unitatea medicală ieșeană, după lanțul de nereguli care au dus la decesul mai multor copii internați în Secția de Terapie Intesivă și care au fost infectați cu o bacterie.
Raportul consemnează mai multe neregiuli în ceea ce privește secția de Terapie Intensivă sau la Serviciul de Prevenire a Infecțiilor Asociate Asistenței Medicale (SPIAAM), oficialii Ministerului cerând spitalului ca toate acestea să fie remediate.

Secția ATI: Nu erau evidențiate echipamentele de protecție în contabilitate

Un aspect al raportului este legat de situația de la Secția de Terapie Intensivă, unde s-au înregistrat decesele copiilor internați.

„Cu privire la dezinfectanți și echipamentele de protecție a personalului medical, s-a constatat că, deși exista stoc faptic de dezinfectanți și echipamente de protecție de unică folosință, acestea nu se găsesc în evidența gestionară a secției și evidența contabilă a unității sanitare, întrucât toate aceste bunuri sunt date în consum de la nivelul magaziei centrale și respectiv de la nivelul spitalului, fiind înregistrate direct pe cheltuieli pe bază de bon de consum. Astfel, unitatea sanitară nu a reflectat prin situațiile financiare în mod corect cheltuielile efective cu materialele sanitare prin înregistrarea pe cheltuieli a contravalorii acestora, fără a fi astfel respectat principiul independenței exercițiilor. De asemenea, s-a mai constatat faptul ca la nivelul unitatii sanitare nu a fost întocmit un buget de venituri și cheltuieli aferent Secției Clinice ATI, în conformitate cu prevederile Normelor metodologice pentru elaborarea bugetului de venituri si cheltuieli al spitalului public, aprobat prin OMS nr. 1043/2010, cu modificarile ulterioare”; se arată în raport.

Șefa ATI a fost numită ilegal. Nu avea studiile necesare

Raportul a concluzionat și că dr. Oana Puiu, șefa interimară la ATI, era ilegal pe funcție. In perioada 01.01.2023 – 30.06.2025, nu a fost organizat niciun concurs pentru ocuparea in conditiile legii a functiei de medic sef Sectie Clinica ATI. „Nu au fost prezentate documente din care să rezulte că doamna dr. Puiu Oana, medic primar în specialitatea anestezie și terapie intensivă este și cadru didactic universitar. Nu a fost prezentată propunerea senatului universității pentru numirea doamnei dr. Puiu Oana, medic primar specialitatea anestezie și terapie intensivă, pentru ocuparea funcției de medic șef interimar Secție Clinica ATI a Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii „Sf. Maria” Iași”

Inspecția Sanitară de Stat: nu se respectă normele în saloanele ATI. Materiale saniotare cu termen de valabilitate depășit

Și raportul Inspecției Sanitare de Stat a arătat că la ATI era debandadă totală. Iată cîteva dintre concluziile raportului:

 

La nivelul secției ATI – Corp A, Etaj 3, nu există organizate și dotate următoarele spații: 

-cabinet pentru consult preanestezic și terapia durerii.

-sistem de acces controlat în secția AȚI, 

-vestiar-filtru pentru personal, prevăzut cu grup sanitar și dus. -filtru de acces pentru pacienți și vizitatori

-pentru depozitarea aparaturiii, echipamentelor medicale, materialelor sanitare de unică folosință, materiale sanitare sterile de unică folosință, materiale sanitare supuse sterilizării.

-boxa pentru colectarea lenjeriei murdare

-boxa pentru colectarea deșeurilor rezultate din activitatea medicală

Alte neconformități:

1.Nu se respectă normele de amplasare a paturilor în saloane, distanță dintre paturi de cel puțn 2,5m și distanță de 3-3,5metri de la perete. 2.Sala montare CVC nu dispune de apă filtrată. Chiuvetă existența care asigura apă curentă rece și caldă nu permite acţionarea cu cotul sau cu piciorul de către personalul medical. (nerespecandu-se prevederile Ordinului Nr. 1.500/2009, 3.Aparatură și echipamentele medicale sunt depozitate pe holurile de acces de la nivelul secției AȚI cât și în camerele de garda medici.

4.Materialele sanitare de unică folosință, materiale sanitare sterile de unică folosință, materiale sanitare supuse sterilizării sunt depozitate într-un dulap amplasat pe holul de acces. 

5.La dată și ora controlului, 29.09.2025, ora 15.00, în dulapul de depozitare mai sus menționat au fost identificate materiale sanitare sterile de unică folosință cu termen de valabilitate depășit, după cum urmează: balon resuscitare – 1 buc (termen de expirare 28.07.2025); sonde Nelaton – 55 buc (50 buc termen 10.04.2025, 4 buc termen 03.2025 și 1 buc termen 02.2024). De asemenea, în salonul 325, a fost identificată o sondă Nelaton cu termen de expirare 03.2025. 

 În planul cadru de conformare anexă la Autorizația Sanitară de Funcționare nu este prevăzut niciun obiectiv de remediere a deficienței privind lipsa lavoarelor racordate la apă curentă din saloanele și rezervele din secția ATI, corpul A. 

Secția ATI corp B: nu există sistem de acces controlat

 

Inspectorii au identificat neconformități în secția ATI și în corpul B.

 

„Nu există organizate și dotate următoarele spații: 

-cabinet pentru consult preanestezic și terapia durerii.

-post de supraveghere  (1500/2009, anexă 9)

-un sistem de acces controlat în secția AȚI, 

-vestiar-filtru pentru personal, prevăzut cu grup sanitar și dus. (art. 64, lit. i din 914)

-filtru de acces pentru pacienți și vizitatori (art. 64, lit. j din 914)

-Boxa pentru colectarea lenjeriei murdare

-Boxa pentru colectarea deșeurilor rezultate din activitatea medical

 

Alte neconformități:

1.Nu se respectă normele de amplasare a paturilor în saloane, distanță dintre paturi de cel puțîn 2,5m și distanță de 3-3,5metri de la perete.

2.Un perete cu zugrăveala deteriorată la nivelul magaziei pentru lenjerie curată.

3.Neasigurarea unui spațiu anume destinat pentru prelucrarea ustensilelor de curățenie.

 

Probleme uriașe la Secția SPIAAM

 

Controlul a evidențiat mai multe probleme și la Serviciul de Prevenire a Infecțiilor Asociate Asistenței Medicale

 

1Planul de supraveghere și limitare a infecțiilor asociate asistenței medicale nu conține nici o referință la rată de incidența a infecțiilor asociate asistenței medicale pe tipuri de infecții. 

a)Nu conține obiective specifice de creștere a capacității de diagnostic și supraveghere a infecțiilor asociate asistenței medicale.

b)Nu conține o creștere a ratei de depistare a infecțiilor asociate asistenței medicale.

c)Planul anual privind controlul bacteriologic este irelevant – nu există o identificare/planificare pe secții/luni/număr de probe și tip de probe care trebuie efectuate. 

d)Harta zonelor de risc are prevăzută secția AȚI că nivel maxim de risc, dar nu reiese din documente câte probe se efectuează/de unde/și frecvența lor.

În planul de prevenire și combatere a infecţiilor asociate îngrijirilor medicale din unitatea sanitară, nr. 4155/06.02.2025, nu există mențiuni referitoarele la metode de igienizare şi decontaminare periodică a aparatelor de climatizare a aerului, nerespecandu-se prevederile Art. 8, alin. 4, din Anexă Nr. 4, Norme privind asigurarea condiţiilor generale de igienă, din ORDIN MSP Nr. 914/2006 pentru aprobarea normelor privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în vederea obţinerii autorizaţiei sanitare de funcţionare.

 

Raport MS: „Nu au fost dispuse măsuri de către conducerea SPIAAM către medicul șef ATI pentru limitarea difuzării infecției”

Concluziile raportului arată că responsabilii SPIAAM nu s-au grăbit să dispună măsuri pentru limitarea infecției apărute în ATI.

 Nu au fost dispuse măsuri de către conducerea SPIAAM către medicul șef ATI pentru limitarea difuzării infecției prin desemnarea de personal dedicat pentru fiecare dintre pacienții din focar, nerespectându-se astfel, cap. ÎI, pct. 8, ”Atribuţiile serviciului/compartimentului pentru supravegherea, prevenirea şi limitarea infecţiilor asociate asistenţei medicale”, lit. h, ”propune şi iniţiaza activitaţi complementare de prevenţie sau de limitare cu caracter de urgenţa, în cazul unor situaţii de risc sau al unui focar de infecţie asociată asistenţei medicale” din Ordinul ministrului sănătății Nr. 1.101/2016.

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here