@ Primăria Cluj a depus cererea de finanțare pentru realizarea trenului metropolitan, o investiție de 230.000.000 de euro @ Principiul obținerii finanțării este primul venit, primul servit, deci la Cluj proiectul este ca și rezolvat @ La Iași, primăria a încredințat un contract de 10.000 de euro pentru „elaborarea documentației tehnico-economice, faza studiu de fezabilitate”, iar termenul propus pentru implementarea proiectului este 2030 @ La Cluj, primăria a estimat proiectul la 231.000.000 euro, pe o durată de 48 luni, cu buget multianual @ Traseul cuprinde localitățile Gilău- Florești- Cluj Napoca- Baciu –Apahida –Jucu- Bonțida- Gârba, pe o lungime de 48 kilometri @ Proiectul Tren Metropolitan Cluj va avea 23 de puncte de îmbarcare- debarcare, cu 30 de trenuri pe zi @ Liderii politici fac diferența dintre Cluj și Iași @ Emil Boc a tratat proiectul trenului metropolitan ca pe o urgență: „trebuie să fim primii” @ În schimb, șeful PNL Iași, Alexandru Muraru, anunță semnarea unui protocol ca pe un succes al administrației liberale Chirica – Alexe: „ Avem protocolul cu CFR pentru trenul metropolitan. Pasul următor este pregătirea licitației pentru studiul de fezabilitate”
Municipalitatea a atribuit zilele trecute un contract pentru servicii de consultanță cu privire la derularea investițiilor în zona metropolitană. Contractul a fost încredințat firmei Elvetic SRL pentru 50.000 lei, echivalentul a 10.000 euro. Procedura prevede consultanță pentru dezvoltarea zonelor urbane și metropolitane, în fapt fiind vorba de documentația privind viitorul tren metropolitan din jurul municipiului Iași.
De acest proiect se vorbește încă din mandatul 2020 – 2024, fiind un motiv de laudă atât pentru primarul Mihai Chirica, cât și pentru Costel Alexe, președintele Consiliului Județean Iași. Vreme de patru ani însă, proiectul nu a depășit stadiul de intenție, planșe și promisiuni. Primăria și Consiliul Județean s-au reunit alături de alte comune din jurul orașului într-o Asociație Metropolitană de Transport Public Iași (AMTPI), cea care ar trebui să se ocupe de implementarea proiectului de 270.000.000 euro, din care 240.000.000 euro ar fi din fondurile europene.
Decalaj de șase ani: Clujul depune proiectul, Iașul se pregătește pentru studiul de fezabilitate
Dacă la Iași, orizontul de timp pentru implementarea proiectului trenului metropolitan a fost stabilit pentru 2030, la Cluj investiția va fi gata mult mai repede. La Cluj, primăria a estimat proiectul la 231.000.000 euro, pe o durată de implementare de 48 luni, cu buget multianual. Traseul cuprinde localitățile Gilău- Florești- Cluj Napoca- Baciu –Apahida –Jucu- Bonțida- Gârba, pe o lungime de 48 kilometri. Proiectul Tren Metropolitan Cluj va avea 23 de puncte de îmbarcare- debarcare, cu 30 de trenuri pe zi. Pe acest traseu ar urma să circule 9 garnituri electrice, formate din câte 3 vagoane, la interval de 30 de minute. Capacitatea maximă a unui tren va fi 420 locuri, din care 310 pe scaune. Viteza de deplasare va atinge de 150km/h. Investiția va cuprinde 8 stații noi, 4 pasaje pietonale subterane, 1 pasaj rutier subteran și 8 parcări auto. Consilierii locali din Cluj au aprobat chiar săptâmâna trecută toate detaliile proiectului ce va fi depus pentru finanțare pe fonduri europene.
„S-au facut eforturi uriașe pentru a obține toate avizele necesare. Nu este ușor. După cum stiți, este deschis calendarul de depunere a proiectelor pentru trenul metropolitan până în luna decembrie. Principiul este primul venit, primul servit. În consecință, pentru a fi primii care depunem acest proiect pe zona trenurilor metropolitane din România, având în vedere că am făcut eforturi uriașe și consistente împreună cu colegii mei ca întreaga documentație să fie pregătită, ultima etapă înainte depunerea proiectelor este semnarea acestor acorduri de parteneriat. La începutul săptămânii viitoare urmează să depunem proiectul spre finanțare pe fonduri europene. Urgența este justificată pentru a putea depune cât mai repede cu putință odată ce toate documentele legale au fost pregătite”, a afirmat Emil Boc, primarul Clujului pentru presa locală.
2021: Iași, primul protocol
În toamna lui 2021, la sediul Primăriei Iași, primarii din jurul orașului, alături de Mihai Chirica și Costel Alexe, semnau primul „protocol” împreună cu reprezentanții CFR pentru asocierea în vederea implementării proiectului.
„În calitate de președinte al Consiliului Județean Iași, am semnat cu Primăria municipiului Iași, Asociatia Metropolitana de Transport Public Iasi, Comunele Letcani, Holboca, Miroslava, Ciurea, Tomesti si Compania Nationala de Cai Ferate “CFR“ SA protocolul de asociere în vederea realizării obiectivului de investiții Tren Metropolitan. Am pus bazele unei cooperari interinstituționale fără precedent pentru a sprijini cu toate resursele înființarea trenului metropolitan și a oferi ieșenilor o alternativă de transport ecologică, rapidă și accesibilă”, spunea Costel Alexe în octombrie 2021, care ocupă și funcția de președinte al AMTPI.
2024: alt protocol cu CFR. Se pregătește abia studiul de fezabilitate
În vara lui 2024, Asociația Metropolitană de Transport Public Iași și CFR au semnat alt protocol pentru „extinderea transportului terestru prin dezvoltarea serviciilor de tren urban și metropolitan în zona metropolitană Iași”. Conform documentelor, într-o primă etapă, trenul metropolitan Iași va fi introdus de rețeaua existentă, pe traseele Podu Iloaiei- Iași- Ungheni și Iași- Ciurea. Construirea de linii noi presupune extinderea căii ferate pe ruta Holboca- Aeroportul Iași – Aroneanu și implementarea celui de-al treilea traseu metropolitan pe traseul Podu Iloaei- Iași-Holboca- Aeroport-Aroneanu. Costurile pentru studiul de fezabilitate au fost estimate la 8.500.000 lei, sumă asigurată de primărie, conform ultimul protocol semnat de părțile implicate în luna iunie. La patru luni distanță, primăria a făcut abia o licitație pentru consultanță. A dat termen firmei Elvetic SRL ca în două luni să îi facă documentația pentru a pregăti licitația pentru studiul de fezabilitate. În august, deputatul PNL Alexandru Muraru spunea pe Facebook: „Avem protocolul cu CFR pentru trenul metropolitan. Pasul următor este pregătirea licitației pentru studiul de fezabilitate”
Proiect făcut doar pe hârtie. Un mandat întreg doar planșe
Pe hârtie, întreg proiectul pare unul extrem de bine pus la punct. În caietul de sarcini, municipalitatea vorbește despre îmbunătățirea transportului public prin implementarea proiectului trenului metropolitan și a zonelor park&ride (parcări la marginea orașului), proiecte care au rămas în ultimii patru ani doar la capitolul de randări și machete.
„Având în vedere creșterea semnificativă a populației din zonele extraurbane a zonei metropolitane, calea ferata existentă, chiar dacă excentrică și departe de principalele axe de mobilitate ale orașului, reprezintă un bun capital care ar putea fi utilizat pentru îmbunătățirea transportului metropolitan. În contextul noilor politici ale UE cu privire la reducere emisiilor (C02, NOx, PM) pentru toate modurile de transport, pentru a atinge acest obiectiv, se recomandă impunerea unor standarde mai stricte în ceea ce privește poluarea rezultată din transportul rutier, digitalizarea transportului prin creșterea mobilității automate, stimularea transportului multimodal, îmbunătățirea transportului public (inclusiv prin implementarea conceptului de tren metropolitan și park&ride), implementarea unui sistem automatizat de gestionare a traficului pentru a facilita descongestionarea traficului urban, reducerea poluarii în porturi, implementarea aplicațiilor inteligente și a mobilității ca serviciu”, se arată în caietul de sarcini.
Sursele de finanțare s-au schimbat în patru ani
Din 2020 și 2024 s-au schimbat și sursele de finanțare pentru a finaliza proiectul. Proiectul Trenului Metropolitan a fost aprobat prin Ordinul ministrului Transporturilor la inceputul lunii iunie 2024 si presupune investiții în infrastructura de cale ferata prin accesarea de finanţari nerambursabile disponibile în cadrul Programului Transport 2021-2027. Dacă în 2020, cei implicați vorbeau de fonduri PNRR, acum sursele de finanțare s-au schimbat. Doar că în acest caz, alte administrații publice din țară au proiecte de tren metropolitan ceva mai avansate, iar sumele sunt limitate. Inițial a fost vorba de 350.000.000 euro, sumă care s-a triplat odată ce Ministerul Trasnportului a promis că va căuta restul banilor din alte surse. Chiar și așa, bătălia pentru trenul metropolitan este una acerbă.
„Transportul feroviar de navetă, reprezintă un important segment din piața transportului feroviar general în statele Uniunii Europene. Reprezintă, de asemenea, o provocare a pieței transportului public în ansamblul ei, contribuind semnificativ la diversificarea modalităților de transport urban-periurban. Trenul metropolitan reprezintă un sistem feroviar local sau regional care oferă un serviciu de transport în interiorul și în jurul marilor aglomerări urbane, utilizând linii de cale ferată convențională, linii de cale ferată dedicată, o combinație a acestora sau o combinație între linii de cale ferată și cele destinate vehiculelor de tramvai sau metrou”, se mai arată în caietul de sarcini.
Vlad ROTARU
Măi voi cei din Iași. Dacă un partid pretins NAȚIONAL este condus de unul ca cel din Iași, atunci sunteți de toată groaza. Oare Stefan-Măria-Sa ce părere ar avea ?