Temă pentru noul primar: FACEȚI PASAJE sau se blochează tot!

Pe patru bulevarde din Iași nu mai există nicio altă soluție decât pasaje subterane pentru pietoni. Zonele cele mai aglomerate sunt, în ordine, Independenţei, Carrefour – Granit, Tudor Vladimirescu, Sfântul Lazăr. Pietonii merg mai repede decât mașinile. Lipsa de reacţie a autorităţilor va bloca oraşul, pentru că specialiştii spun că este nevoie de pasaje. De la Primărie se spune doar atât: „Proiectele există, nu putem da un termen”.

 

O oră de condus prin Iaşi înseamnă multe fire de păr alb. Ieşenii s-au săturat pur şi simplu de blocajele din trafic. În condițiile în care managamentul traficului prin semaforizare nu funcționează, singura soluție sunt pasajele subterane pentru pietoni. Independenței, Tudor Vladimirescu, Bucium și Sf. Lazăr sunt dopuri în trafic pentru care nu mai există practic altă soluție.

Pasajele pietonale nu sunt investiții mari și se pot realiza rapid. Doar dacă există voință la vârful Primăriei.

 

560 de metri în 15 minute

Pare incredibil, dar distanţa dintre Bucşinescu, la intrarea pe Tudor Vladimirescu, şi podul situat 560 de metri mai încolo este parcursă, la ora 14, în afara orelor de vârf, în 15 minute. Puţin peste 2 kilometri pe oră, în condiţiile în care, pe jos, un om parcurge 5 kilometri. Pe bulevard există trei treceri de pietoni şi semafoarele aferente, iar şoferii prind, odată intraţi în capcană, de câteva ori roşu.

 

Săptămâna trecută, coloane lungi pe Independenței. Sunt trei treceri de pietoni în 150 de metri

La fel este şi pe strada Bucium, de la Carrefour la Granit, unul dintre cele mai fierbinţi puncte din oraş la orele de vârf. Aici, după ora 16.00, timpul de aşteptare, dinspre Carrefour, este de 20 de minute. Şi strada Sfântul Lazăr s-a aglomerat foarte mult, în special pe sensul de coborâre, dar nimic nu întrece aventura de a traversa Independenţei. Deşi strada este lată, cei 1,1 kilometri din Târgu Cucu au nevoie de 20-25 de minute la orele de vârf. Pe Independenţei, din cauza trecerilor de pietoni numeroase, sunt toate benzile arhipline, până la Pasajul Eminescu. O viteză medie de puţin peste 2 km pe oră.

 

Trafic prea mare de 20 de ani

Problema traficului a fost ridicată încă de acum 20 de ani, când numărul de maşini era considerat deja prea mare pentru infrastructura Iaşului. Studiul de circulaţie realizat la acea dată a scos la iveală faptul că oraşul se va sugruma, doar că autorităţile nu au ţinut cont de el în PUG-ul adoptat ulterior. Planul urbanistic nu a avut nici un element care să pregătească traficul ce a urmat. „Am lucrat la Habitat şi am fost direct responsabil la acea vreme de unul dintre ultimele studii de trafic serioase care s-au făcut. În urma analizării datelor am ajuns încă de atunci la concluzia că oraşul se va sufoca. Concluziile au fost aduse la cunoştinţa Primăriei, împreună cu un set de măsuri: erau prevăzute parcări pentru ca maşinile să nu blocheze străzile, dar erau prinse şi pasaje subterane în câteva zone importante. Au trecut 20 de ani şi abia acums e discută de aceste pasaje, deşi ele erau proiectate încăd e atunci”, ne-a explicat inginerul ieşean Cornel Ivaşc.

 

În intersecția Granit, coloana se formează de la Carrefour

Câteva pasaje abia în viitor
Primăria a anunţat, acum câteva luni, că intenţionează construirea a patru pasaje subterane în oraş, dar nu au fost înaintate termene clare. Arhitecţii şi inginerii ieşeni au înaintat inclusiv propuneri pentru treceri subterane pentru pietoni, dar Municipalitatea a anunţat că va opta pentru subtraversări. „Din păcate, nu există un nomenclator de preţuri, astfel că, nici măcar teoretic, nu putem avansa un preţ pentru un astfel de pasaj. Sunt lucrări complexe, unde pot apărea tot felul de situaţii. Dar ceea ce pot spune ca om care merge prin acest oraş, pasajele sunt absolut necesare. Oraşul este foarte aglomerat şi sunt puncte prin care se trece foarte greu”, ne-a declarat Irinel George Tofan, directorul general Conest Iaşi.

„Sunt proiecte de viitor ce vor fi implementate. Primăria are astfel de planuri pentru fluidizarea traficului”, ne-a explicat purtătoruld e cuvânt al Primăriei, Sebastian Buraga.

 

În Tudor aceeași problemă: trei treceri de pietoni una după alta. O subtraversare ar rezolva problema

Aberaţiile semaforizării inteligente

Nu doar depăşirea capacităţii străzilor afce zile fripte ieşenilor, ci şi sistemul de semaforizare inteligentă, instalat de UTI, printr-un proiect accesat de Primărie. În numeroase intersecţii din oraş, acesta prezintă adevărate anomalii: timpi prea scurţi de verde pe un anumit sens, anularea verdelui intermitent pentru virajul la dreapta în unele locuri, lipsa sincronizării în majoritatea intersecţiilor.

 

Citește și EXCLUSIV. Afacerea „Medicamentelor”: Asimionesei își face două farmacii în curtea spitalelor Neuro și Sf. Maria

 

Numeroşi şoferi au observat că, pe o stradă pe care au stat o dată la roşu, vor mai sta o dată, la următorul semafor, care de cele mai multe ori este tot roşu. În plus, seara sunt numeroase situaţiile în care traficul este doar pe străzile principale şi de pe străzile laterale nu trece nimic şi nici pietoni nu sunt. În această situaţie, cu lipsa oricărui trafic, era de aşteptat ca semafoarele să fie pe culoarea verde pentru strada principală. Acest lucru însă nu se întâmplă şi semafoarele funcţionează ca în timpul orelor de vârf.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here