Sit arheologic din Iași, distrus cu buldozerele! Urmele unei civilizații vechi de 3.500 ani, șterse de pe fața pământului – FOTO

Un sit arheologic, vechi de mii de ani, este călcat la propriu de buldozere și camioane. Lucrările de modernizare la DJ 282B Bivolari – Traian – Spineni, proiect derulat de Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor, cuprinde și un sit din epoca bronzului, urmă a unei civilizații care a trăit în zonă în urmă cu aproximativ 3.500 de ani. Investiția nu a cuprins de la bun început cercetarea arheologică, deși de existența sitului se știa de zeci de ani. Studiul a fost făcut de firma Geo Mike, administrată de Dragoș Ciopate, care în ultimii ani s-a abonat la contractele publice cu primării și alte instituții ieșene. Lucrările de modernizare sunt realizate de firma Eky Route SRL, controlată de Ioan Echimov, care a semnat un contract de 23 milioane de lei cu Consiliul Județean Iași. „Întrucât, așa cum am spus, DJ 282B trece printr-un sit arheologic cunoscut, prezent în Repertoriul arheologic național, trebuie luate toate măsurile ca patrimoniul cultural, în speță, patrimoniul arheologic, să nu fie distrus”, a spus arheologul Vasile Cotiugă, profesor în cadrul UAIC și fost vicepreședinte al Comisiei Naționale de Arheologie

Un proiect de modernizare de drumuri derulat de Consiliul Județean Iași prin Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor (DJADP) Iași nu a prevăzut existența unui sit arheologic, în perimetrul căruia se fac cercetări de aproximativ 50 de ani. Primele descoperiri, scoase la lumină în ani ’60, reprezintă urme ale unei civilizații care a populat zona în urmă cu aproximativ 3.500 de ani. De atunci, zona a devenit protejată, iar orice lucrare este interzisă în lipsa unor avize special emise de către autorități.

CJ a alocat 22,9 milioane lei pentru modernizarea DJ 282B- intersecție DN 24C- Bivolari – Traian – Spineni – intersecție DJ 282F, o șosea lungă de 12,9 kilometri. Lucrarea a fost proiectată de firma Geo Mike SRL, administrată de Dragoș Ciopate, iar execuția a fost încredințată firmei Eky Route SRL, una din firmele lui Ioan Echimov. Ambele firme, abonate de tradiție al contracte publice, nu au ținut cont de avizele arheologice și de importanța sitului. Șoseaua trece prin zona protejată a sitului, iar cei care au realizat proiectul nu au ținut cont de asta.

O civilizație veche de 3.500 ani din epoca bronzului

În zona lucrărilor este amplasat „situl arheologic de la Traian – La Buzdugani”. Acesta se află pe panta lină din dreapta pârâului Valea Buzdugan, spre vărsarea în pârâul Iuncani, în jurul fostei crame a CAP-ului din comuna Bivolari. Este vorba de o așezare de locuințe din epoca bronzului, veche de 3.500 de ani. În cuprinsul sitului au fost identificate și cenușare specifice culturii „Noua” din epoca bronzului, cultura „Hallstatt”, epoca migrațiilor spre secolul al IV-lea î.Hr. Este vorba de prima perioadă a fierului, în zona Traian fiind descoperită o locuință, dar și obiecte din acea perioadă. Deși pentru derularea proiectului de modernizare a drumului era nevoie de o descărcare arheologică, nimeni nu a luat în calcul acest lucru.  Situl a fost descoperit în urmă cu zeci de ani, se știa de existența acestuia, însă a fost uitat de cei care au făcut documentația pentru modernizarea drumului care trece prin zonă.

Memoriu pentru protejarea sitului de la Bivolari

Un cadru didactic de la Universitatea Cuza, arheologul Vasile Cotiugă, a precizat că a cerut explicații de la toate instituțiile publice ieșene odată cu demararea lucrărilor de modernizare a drumului din moment ce proiectul nu a inclus și descărcarea arheologică.

„În 2021 a fost aprobat studiul arheologic pentru fundamentarea PUG Bivolari, studiu pe care l-am realizat și în care am identificat pe teren siturile arheologice de pe teritoriul comunei. Cu această ocazie am stabilit limitele unui sit arheologic cunoscut încă de acum 50 de ani, Traian−La Buzdugani, sit care este traversat de DJ 282B. Lucrările la DJ 282 B, au demarat fără să existe, din cele cunoscute de mine, cercetare arheologică sau măcar supraveghere arheologică. Întrucât, așa cum am spus, DJ 282B trece printr-un sit arheologic cunoscut, prezent în Repertoriul arheologic național, trebuie luate toate măsurile ca patrimoniul cultural, în speță, patrimoniul arheologic, să nu fie distrus”, a spus arheologul Vasile Cotiugă, profesor în cadrul UAIC și fost vicepreședinte al Comisiei Naționale de Arheologie.

Legea cere cercetare arheologică

Conform OUG 43/2000, toate lucrările de construcție, inclusiv de reparare a unor căi de infrastructură care se desfășoară într-un sit arheologic se vor face doar după cercetare arheologică preventivă și descărcare de sarcină arheologică. „Cercetările arheologice preventive sunt determinate de lucrările de construire, modificare, extindere sau reparare privind căi de comunicaţie, dotări tehnico-edilitare, inclusiv subterane şi subacvatice, excavări, exploatări de cariere, construcţia de reţele magistrale, amenajări pentru îmbunătăţiri funciare, reţele de telecomunicaţii, amplasarea de relee şi antene de telecomunicaţii, lucrări de cercetare şi de prospectare a terenurilor – foraje şi excavări – necesare în vederea efectuării studiilor geotehnice, amplasarea balastierelor şi a sondelor de gaze şi petrol, precum şi orice alte lucrări care afectează suprafaţa solului şi subsolul, în zonele cu patrimoniu arheologic reperat, indiferent dacă se execută în intravilanul sau extravilanul localităţilor şi indiferent de forma de proprietate a terenului”, se arată în documentul mai sus menționat.

Firmele implicate în proiect nu au pomenit un cuvânt despre situl arheologic

În anul 2018, firma Geo Myke SRL a realizat proiectul tehnic și detaliile de execuție pentru modernizarea drumului. În documentația întocmită de către consultant nu se pomenește nimic despre ncesitatea realizării descărcării arheologice.

Trecând peste acest lucru, DJADP Iași nu a pomenit nimic despre vreun sit în zonă în caietul de sarcini întocmit pentru atribuirea contractului de execuție a lucrărilor de modernizare. Lucrarea a fost atribuită firmei Eky Route SRL, finanțarea fiind asigurată prin programul Național de Investiții „Anghel Saligny”.

Primarul comunei Bivolari: „Nu știu nimic”

Liviu Teodorescu, primarul cu șapte mandate în fruntea comunei Bivolari, a menționat că nu știe de vreo problemă în zonă, motivând că este proiectul CJ Iași.   „Eu nu sunt responsabil la acest proiect și nu știu nimic despre asta. Știu că este un sit acolo, dar nu știu detalii despre proiect. Am o carte cu monografia comunei, de sute de pagini… Voi vorbi la Urbanism, la primărie, pentru a analiza PUG-ul”, a spus Liviu Teodorescu, primarul comunei Bivolari.

Șeful de la Drumurile Județene: „Proiectul are toate avizele

7IAȘI a discutat cu Ciprian Ciucan, directorul DJADP Iași, despre situația de la Bivolari, acesta menționând că a dispus sistarea lucrărilor până va reveni din concediu. În plus, directorul Drumurilor Județene a precizat că lucrarea are toate avizele.

„Drumul are toate avizele necesare. Lucrările se realizează peste actualul amplasament, nu se face nimic în plus. Oricum, am dispus sistarea lucrărilor până revin din concediu. Este autorizație de construcție, sunt toate avizele necesare. Nu vrem să afectăm în nici un fel zona”, a spus Ciprian Ciucan, directorul DJADP Iași.

Liberalii se laudă cu proiectul drumului de la Bivolari

În CJ Iași, modernizarea acestui drum este tratată ca o mare victorie. Capii județului abundă de postări pe facebook despre lucrarea derulată de Eky Route. „Cu fiecare kilometru asfaltat văd cum ceea ce mi-am propus de la preluarea mandatului de președinte al Consiliului Județean se împlinește. Am promis oamenilor că vom investi în comunitățile lor pentru a crește calitatea vieții, iar asfaltarea drumurilor era unul dintre deziderate. Locuitorii județului au nevoie de căi de rulare moderne, iar într-o lume în care depindem foarte mult de mobilitate, momentul acesta în care dăm startul lucrărilor de modernizare pe DJ 282 B este încă o confirmare că administrația județeană face ceea ce și-a propus. Sunt convins că lucrările se vor desfășura în cele mai bune condiții, iar la finalul lor, cei care circulă pe acest sector de drum vor avea parte de cele mai bune condiții de trafic”, spunea Costel Alexe, președintele CJ Iași în momentul începerii lucrărilor.

Vlad ROTARU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here