Întreprinzătorul Marius Alexa zboară de la un capăt al lumii la altul, pentru a-i pune faţă în faţă pe afaceriștii ieșeni cu cei din alte ţări

Numai în acest an a străbătut zeci de mii kilometri, din China până în apropierea Groenlandei cu scopul de a dezvolta mediul de afaceri ieşean. Ieşeanul Marius Alexa pune faţă în faţă oameni de afaceri din Iaşi şi din alte ţări, în încercarea de a-i determina să semneze contracte. Una dintre strategii este copiată de la întâlnirile dintre amorezi: îi pune la o masă, acordându-le o perioadă de timp pentru a se cunoaşte, ulterior participanţii mutându-se pe alte scaun. Experienţa acumulată în aceste deplasări ajută la evitarea unor probleme de comunicare care pot da peste cap relaţiile dintre afacerişti. De exemplu, chinezii îţi fac reducere la preţ, dar te poţi aştepta să iei ţeapă.   

 

În acest an, întreprinzătorul ieşean Marius Alexa, CEO al companiei Arhipelago, a străbătut lumea în lung şi-n lat, participând la multe târguri internaţionale, împreună cu oameni de afaceri din Iaşi, dar şi din alte regiuni. Paşii i-au ajuns în Norvegia, Shanghai, Odesa. Experienţa cea mai deosebită a avut-o în Svalbard, nişte insule din Oceanul Arctic.

 

Deschizători de uşi

La aceste întruniri, Alexa susţine că nu a făcut altceva decât să intermedieze relaţia dintre întreprinzătorii români şi parteneri din ţările vizitate. „Noi nu facem altceva decât să deschidem uşa celor care vor să se ducă pe pieţele externe. Ca intermediar, noi ne-am îndeplinit misiunea. Am dus întreprinzători în pieţele străine, le-am asigurat contactele de afaceri, i-am adus înapoi. A fost un pas important pentru ei. Am identificat, treptat, ce le lipseşte întreprinzătorilor români, care le sunt limitele şi care sunt posibilităţile lor reale. Rezultatele muncii noastre se vor vedea de-abia peste şase luni până la un an, pentru că încheierea unor afaceri are nevoie de această perioadă «de incubare» “, spune Marius Alexa.

 

Discuţii individuale

Întreprinzătorul ieşean consideră că realizarea unei afaceri depinde foarte mult şi de cei care încheie afacerile. „Noi nu facem altceva decât să intermediem nişte întâlniri între oameni de afaceri. Ce face pe urmă fiecare, depinde de el. Foarte importante sunt discuţiile purtate «unu la unu», la subiect, direct. La fel de important este ca omul de afaceri din străinătate să întoarcă vizita firmelor româneşti. Pentru că aşa ajung să aibă şi ei încredere în noi. Nu de puţine ori au fost reprezentanţi ai unor firme străine care s-au plâns că nu au mai primit feedback la discuţiile purtate la ei în ţară“, menţionează Alexa.

 

Marius Alexa, aici în gerul din apropierea Polului Nord, a călătorit în şase ţări în acest an pentru a facilita afacerile Iaşului: Emiratele Arabe Unite, China, Norvegia, Turcia, Republica Moldova şi Ucraina (foto mic)

Interes maxim pentru resursa umană

La Odesa, Alexa a fost alături de reprezentanţii mai multor companii din România interesate de domeniul IT şi know-how, dar şi cu câţiva producători interesaţi de obţinerea de resurse umane şi de materii prime.

„Interesul firmelor de IT a fost legat de cadrul legal în care pot înfiinţa acolo puncte de lucru sau posibilitatea de a aduce de acolo programatori în Iaşi, de facultăţile care sunt acolo şi care pot furniza resursa umană, precum şi de nivelul de cunoaştere al limbii engleze. Firmele de know-how vor să găsească parteneri pentru proiecte transfrontaliere. Reprezentanţii firmelor cu care am mers au fost de la SCC, Unicredit Business Solutions, HS Logistics din Braşov, SoftTehnica Bucureşti. Au mai fost firme din Suceava, Chişinău sau Cernăuţi. A fost şi un reprezentant al firmei Misavan din Iaşi, cel mai mare producător de produse de curăţenie din România“, precizează Alexa.

 

Ucraina, oportunităţi atât de aproape

Întreprinzătorul ieşean consideră că multe firme sunt interesate de afaceri în Iaşi deoarece suntem o ţară UE şi alta este deschiderea către Occident.

Mulţi investitori pe care Alexa i-a adus în Iaşi i-au spus că nu se aşteaptă la implicarea Primăriei sau Consiliului Judeţean, ci a centrelor de afaceri. Au vrut să vadă unde merg oamenii să cumpere, ce mănâncă, ce maşini au. „Trebuie să simtă «zumzetul banilor», oportunitatea de a face o afacere aici, de a face bani. Firmele din Ucraina care ar vrea să vină la Iaşi vor, în primul rând, să se pună la adăpost. Distanţa faţă de Iaşi este foarte mică. Mulţi oameni de afaceri sunt interesaţi de piaţa imobiliară de la noi. E mult mai sigur să ai proprietăţi în UE decât în Ucraina. Unii vor să găsească parteneri aici care să le cumpere materia primă pe care o produc, o marfă variată şi foarte ieftină. Spre exemplu, cel mai mare bazar din Europa de Est este la Odesa şi are 7 kilometri pătraţi. Noi nu ne dăm seama de potenţialul fantastic pe care îl avem faţă de Ucraina“, zice Marius Alexa, care adaugă că „la noi, cu 100 de lei poţi mânca o zi la restaurant, în timp ce la Odesa îţi ajung aceşti bani cinci zile“.

 

„Trebuie să bei mult ceai până semnezi cu un chinez!“

În cadrul întâlnirilor avute cu oameni de afaceri din mai multe zone ale lumii, Marius Alexa a reuşit să observe mai multe tipologii de oameni de afaceri. „Cei din Ucraina nu sunt atât de sofisticaţi precum cei de la noi. Ei sunt foarte direcţi. Dacă discuţi o afacere, lor trebuie să le spui exact cantitatea, preţul, data, termeni de livrare. Ei continuă să lucreze cu cash. Multe afaceri se fac, în continuare, ducând valiza cu bani. La noi nu prea mai este aşa. Cei de la noi fac multe cercetări preliminare, vor să cunoască foarte bine partenerul înainte de a semna ceva“, explică Alexa, care adaugă că, în cazul afacerilor făcute cu parteneri chinezi, lucrurile sunt total diferite: „ Trebuie să bei mult ceai până semnezi cu un chinez! Acolo ţi se oferă mult ceai, iar dacă tu îl bei, chinezul consideră că mai vrei şi ajungi să bei ceai până nu mai poţi. Chinezii nu spun niciodată «nu». Orice le spui, ei spun «da», dar de fapt e o formulă de politeţe. La fel stau lucrurile şi în Shanghai. Aşa e cultura lor. Până închei o afacere, poate să treacă şi câteva luni.“

 

Mărfuri făcute pe vapor

Alexa susţine că în afacerile cu chinezii trebuie avut mare grijă la detalii.

„Sunt unele mărfuri care se fac în apele teritoriale. Asia e plină de mărfuri făcute în zone insalubre, unde sunt exploataţi copii, femei. Noi nu am avut treabă cu aşa ceva, în schimb i-am avertizat pe partenerii noştri să fie foarte atenţi la detalii în afacerile cu chinezii. Când tu negociezi o sumă pentru un anumit produs, cu anumite calităţi, atunci când îţi acceptă scăderea de preţ trebuie avut grijă că automat chinezul va încerca să umble şi la calitate. Adică dacă dai mai puţini dolari pe un produs, chinezul, cu siguranţă, îl va face ori mai mic, ori nu va avea aceeaşi calitate. Sunt detalii la care trebuie să fii foarte atent“, avertizează ieşeanul.

 

Citește și Fermierii ieșeni se laudă: „Nu pot ei să vândă cât putem noi să producem”

 

Impresionat de Mobile World Congress

La sfârşitul lunii iunie, Marius Alexa a participat la Mobile World Congress de la Shanghai, unde a avut posibilitatea să vadă ultimele inovaţii din domeniul telefoniei mobile. „Multe afaceri se vor schimba pe viitor ţinând cont de ce se poate face cu un telefon mobil. Acesta şi-a depăşit de mult utilitatea doar ca telefon mobil. A devenit un device cu care poţi face foarte multe lucruri. Am văzut, spre exemplu, un telefon care avea proiector. Vă daţi seama cum ar fi folosit acesta în construcţii sau imobiliare. O altă inovaţie este tehnologia wearable sau «internetul prin haine». Sunt tot felul de aplicaţii nebănuite. Realitate virtuală, cu aplicaţii în turism sau educaţie. Realitatea augmentată, prin care se îmbină partea fizică cu cea holografică. Am fost plăcut surprins să văd şi companii româneşti la acest târg“, povesteşte întreprinzătorul ieşean.

 

Alexa, la standul din Shanghai, de la Mobile World Congress

Ciudăţeniile din Svalbard

Înainte de a pleca la vreun târg sau o conferinţă în străinătate, Marius Alexa susţine că îşi face foarte bine temele şi aşa ajunge să afle multe lucruri interesante şi, uneori, ciudate. „Studiez foarte bine locurile unde urmează să merg. În Norvegia am fost la un târg specializat pe securitatea IT din centralele nucleare. Vă daţi seama că acolo nu a participat chiar oricine. Despre Svalbard am aflat că a ajuns în posesia Norvegiei în urma unui tratat internaţional din 1920, iar toate statele semnatare, printre care şi România, au dreptul să înfiinţeze colonii pe insulă. Adică să-ţi faci nişte case, să desfăşori activităţi economice, să fii scutit de taxe. Companiile nemţeşti importă de acolo huilă. Interesant e şi faptul că a doua populaţie din Svalbard este cea thailandeză. Iar ce mi-a atras atenţia acolo este că nu ai voie să ieşi din anumite perimetre decât dacă ai puşcă la tine pentru că rişti să te mănânce ursul! Nu există drumuri, iar fiecare locuitor are cel puţin un snowmobil. Ce m-a mai frapat a fost faptul că oriunde intri, trebuie să te descalţi. Şi la muzeu şi pe barcă ne-au pus să ne descălţăm“, îşi aminteşte Alexa.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here