Alexe și Chirica, propagandă ceaușistă pe banii ieșenilor. Consiliul Județean își face studio TV și tipărește ziarul cu cel mai mare tiraj din țară

Consiliul Județean a prevăzut în bugetul pentru anul acesta achiziții de sute de mii de lei pentru dotarea unui studio TV @ În septembrie 2020, instituția condusă de Costel Alexe a încheiat un contract pentru tipărirea unei publicații lunare, „Vestea Județului”, cu un tiraj de 80.000 de exemplare @ Ziarul care închină ode ceaușiste șefilor PNL depășește tirajele celor mai vândute publicații naționale (Libertatea – 36.000 de exemplare, Clik – 41.000 de exemplare) @ În ziarul de 12 pagini, poza lui Costel Alexe apare de 11 ori, iar numele acestuia de alte câteva zeci de ori @ Articol din „Vestea Județului”: „Mesajul președintelui Costel Alexe, de 1 martie”: „Așa cum natura își regăsește forța creatoare de viață, formând un spectacol în jurul nostru, așa sper să vă regăsiți energia și motivația pentru a întâmpina cu bucurie primăvara. Bine ai venit, primăvară!” @ „Iașul are un vicepreședinte de Consiliu Județean foarte tânãr, dar cu ambiția de a demonstra că pentru a face lucrurile bine nu contează numărul anilor din cartea de identitate” – Vestea Județului, ianuarie 2021 @ La rândul său, Mihai Chirica controlează un alt instrument de propagandă decontat din bani publici: „Curierul de Iași”, săptămânal editat de Primăria Iași @ Ziarul este tiprăit săptămânal, dar ultimele articole postate pe site sunt vechi de un an de zile, din aprilie 2020

Banii ieșenilor, risipiți pentru a întreține mania cultului personalității de care Costel Alexe și Mihai Chirica nu se pot lipsi. Sub pretextul informării publice, de ani de zile, Primăria Iași și Consiliul Județean direcționează fonduri publice către două publicații, Curierul de Iași și Vestea Județului, editate sub sigla celor două instituții.

Alexe și Chirica au moștenit cele două oficioase de la predecesorii lor, Maricel Popa și Gheorghe Nichita, dar au decis să le întrețină doar pentru a-și satisface pofta de imagine și expunere publică.

Pentru Alexe nu este însă suficient, astfel încât în bugetul pentru anul acesta a prevăzut sume de ordinul sutelor de mii de lei pentru dotarea unui adevărat studio TV. Modelul risipei de bani publici pentru proiecte media a fost preluat de la primarul orașului Voluntari, PSD-istul Florentin Pandele, care a înființat un post de televiziune, Metropola TV, patronat și finanțat de primărie.

În proiectul de buget pentru anul 2021, Costel Alexe a introdus alocări bugetare pentru achiziția echipamentelor specifice unui studio TV. Astfel, se vorbește despre un kit cameră foto mirrorless şi obiectiv – 25.000 lei, un teleobiectiv  de 9.000 lei, lavaliere wireless  în valoare de 12.000 lei și despre o aplicaţie de transcriere voce. De asemenea, alte zeci de mii de lei, vor fi folosite pentru achiziția de software.  Totodată, în buget este prevăzută suma de 234.000 lei pentru o „Soluţie de comunicaţie integrată pentru reţeaua date/voce”.

Într-o declarative oferită cotidianului „Ziarul de Iași”, Costel Alexe explică că aceste dotări vor fi folosite pentru transmiterea live a ședințelor CJ sau a deplasărilor în teritoriu efectuate de conducerea instituției.

În epoca on-line, ziar cu tiraj de 80.000 de exemplare dedicat lui Alexe

Anul trecut, pe 29 septembrie, Consiliul Județean a atribuit contractual pentru „servicii de concepere grafică, machetare, redactare, tipărire și distribuție a Buletinului Informativ Vestea Județului”.

Achiziția a fost făcută în ultimele zile în care la conducerea CJ se afla Maricel Popa, însă acesta nu a apucat să se bucure de odele închinate în oficiosul Consiliului Județean.

Conform anunțului de atribuire a contractului, publicat pe SICAP, „buletinul informative se realizează într-un număr de 80.000 de exemplare/lunar (12 luni X 80.000 de exemplare = 960.000 de exemplare)”. Contractul încheiat cu Ziarul Evenimentul SRL are o valoare de aproape 500.000 lei.

Tirajul publicației „Vestea Județului” este unul exorbitant raportat la realitatea consumului de mass-media în format print. Astfel, conform BRAT, mecanismul de auditare al publicațiilor, Vestea Județului este întrecut în privința numărului de exemplare distribuite per ediție doar de Ghidul TV Clik (80.750 de exemplare) și de Catalogul Megaimage (90.000 de exemplare). Cele mai citite ziare în format print sunt Click – 41.000 de exemplare și Libertatea – 36.000 de exemplare/ediție.

Ode ceaușiste închinate șefilor PNL

Vestea Județului oferă puține informații de interes public, dar și acelea sunt văzute doar prin prisma „realizărilor administrației Costel Alexe”. Spre exemplu, în numărul din luna martie a publicației „Vestea Județului”, în cele 12 pagini de ziar, poza lui Costel Alexe apare de 11 ori, iar numele său este pomenit de alte zeci de ori.

Deși conform contractului, conceperea materialelor publicate este o responsabilitate ce aparține firmei care tipărește ziarul, surse din Consiliul Județean au declarant pentru 7IAȘI că articolele sunt supervizate și primesc bunul de tipar doar din Podul Roș, de la sediul PNL.

Pe lângă faptul că toate materialele tratează „izbândele” și „reușitele” administrației PNL, în ediția apărută la finalul lunii februarie în paginile oficiosului se găsește un loc și pentru „Mesaul președintelui Costel Alexe, de 1 martie”. Bineînțeles tableta este însoțită de poza protagonistului desprinsă dintr-un afiș electoral.

Redăm mai jos textul articolului:

„Primăvara este un anotimp al renașterii. Așa cum natura își regăsește forța creatoare de viață, formând un spectacol în jurul nostru, așa sper să vă regăsiți energia și motivația pentru a întâmpina cu bucurie primăvara. Luna martie o dedicăm în special doamnelor, cărora vreau să le mulțumesc pe această cale pentru farmecul pe care îl aduc în toate rolurile pe care le îndeplinesc, fie că ne sunt colege, mame, prietene, soții, partenere.

La mulți ani, dragi femei! Să fiți prețuite așa cum meritați și să rămâneți aceeași sursă de bucurie pentru care vă suntem recunoscãtori.

Bine ai venit, primăvară!”, Costel Alexe

Articol despre vicele CJ: „ ambiția de a demonstra că pentru a face lucrurile

bine nu contează numărul anilor din cartea de identitate”

Maniera de redactare a materialelor în care șefilor PNL li se ridică adevărate statui nu se schimbă de la o ediție la alta. De epitete și caracterizări măgulitoare se bucură rând pe rând șefii liberali din Casa Pătrată, Sorin Afloarei, Marius Dangă sau Andrei Cazacu.

Un material amplu, redactat sub forma unui interviu, îl are ca protagonist pe Sorin Afloarei, vicepreședinte al Consiliului Județean și nu în ultimul rând, fin al lui Costel Alexe. Afloarei este lăudat încă din primele rânduri ale materialului chiar de către reporterul despre care se presupune l-ar fi intervievat pe acesta.

Iată o mostră de „presă adevărată”:

„Iașul are un vicepreședinte de Consiliu Județean foarte tânăr, dar cu ambiția de a demonstra că pentru a face lucrurile bine nu contează numărul anilor din cartea de identitate. Care sunt lucrurile pecare vrea să le facă bine pentru ieșeni Sorin Afloarei, din această postură?”, își începe reporterul interviul.

Curierul de Iași: Chirica a angajat redacție pe care o plătește din bani publici

Lucrurile nu diferă prea mult, dacă este să ne uităm și în curtea vecinului Mihai Chirica, care finanțează de la bugetul local publicația săptămânală „Curierul de Iași”, tone de maculatură împrăștiate pe la ghișeele primăriei, ale centrelor de cartier și prin supermarketuri.

Deși site-ul www.curieruldeiasi.ro nu a fost actualizat din aprilie 2020, ziarul este tipărit săptămânal.

Chirica a preferat să controleze conținutul publicației direct din sediul Primăriei Iași, astfel că a angajat redactori profesioniști, salariați cu normă întreagă ai municipalității.

Pe lângă articolele cu character laudativ la adresa primarului Mihai Chirica, în paginile săptămânalului se regăsesc și scurte material utilitare furnizate de către angajații direcțiilor și societăților subordinate.

Tudor LEAHU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here