Umilințe incredibile trăite de două persoane cu dizabilități la Primărie. O femeie s-a scăpat pe ea, scaunul rulant s-a blocat pe rampă

„Scaunul electric, de dimensiuni mari, nu a putut înainta din cauza configurației necorespunzătoare a rampei”

„În lipsa unui grup sanitar neadaptat am fost nevoită să-și folosesc proprii pantaloni pe post de toaletă”

Două persoane care se deplasează în scaune rulante au dat în judecată Primăria Iași pentru umilințele pe care au fost nevoite să le suporte atunci când au încercat să intre, pentru rezolvarea unor probleme administrative, în clădirea municipalității de pe șoseaua Națională, cunoscută și sub numele de Piramida lui Dubeț. Scaunul electric folosit de una dintre persoane s-a blocat pe rampă din cauză că aceasta nu era adaptată la nevoile reale ale persoanelor cu handicap. Ba mai mult, femeia imobilizată în scaun s-a scăpat pe ea, deoarece în clădire nu funcționa o toaletă special amenajată. Liftul din clădirea municipalității este prea îngust. Nu încape un scaun rulant și poate fi folosit doar de către persoanele fără dizabilități. Pentru umilințele suferite, fiecare dintre cele două persoane solicită despăgubiri de câte 25.000 de euro. Nici problemele pentru care au venit nu le-au fost rezolvate.

50.000 de euro, daune pentru suferință și batjocură

Două persoane cu dizabilități din Iași cer daune a câte 25.000 de euro fiecare după ce au fost umilite de funcționarii municipalității. Cele două persoane, ambele aflate în scaun cu rotile, au avut nevoie de serviciile funcționarilor de la Salubris SA, Direcția Fond Locativ și de la Direcția de Explotare a Patrimoniului, aflate la clădirea din Șoseaua Națională, cunsocută drept „Piramida lui Dubeț”. Doar că nici una din cele două persoane nu și-a rezolvat problemele administartive, ba chiar au arătat cum au fost tratate cu dispreț de funcționarii celor trei instituții publice. Incidentul a avut loc în mai 2022, oamenii luptându-se acum în instanță pentru a-i trage la răspundere pe funcționarii municipalității.

Ingnorați de angajații Primăriei Iași
oplus_0

Ruxandra A. și Vasile B., ambele persoane cu dizabilități, au ajuns la clădirea din Șoseaua Națională în același timp, pentru a-și rezolva problemele pe care le aveau, ei neputând sta foarte mult în afara locuințelor, tocmai din motive medicale.  

„Cu câteva zile înainte, noi, prieteni de suferință, am stabilit să mergem în aceeași zi la aceste instituții, deoarece avem nevoie de informații și documente legate de problemele noastre de dizabilitate locomotorie și facilitățile aferente. Ne simțeam binișor din punct de vedere medical- eu, Ruxandra A. având glicemia ușor mărită, iar Vasile B. fiind într-o stare de sănătate relativ acceptabilă pentru deplasare”, arată Ruxandra A.

Aceasta a spus că a ajuns la „Piramida lui Dubeț” cu un taxi, în care a înghesuit și scaunul rulant cu care se deplasa.

„Am venit cu un taxi. Eu utilizez un scaun rulant manual, având probleme osoase și musculare ce mă fac să obosesc imediat și să cad din picioare oricând, pe lângă problemele de glicemie ce pot fi foarte mici sau foarte mari. Mușchii nu îmi permit să îmi coordonez bine mișcările din cauza neuropatiei diabetice grave, fiind diagnosticată cu diabet zaharat de tip1, juvenil, de peste 40 ani. Vasile B folosește un scaun rulant electric vechi și foarte mare, neputându-mi mișca picioarele deloc de la vârsta de 6 ani, când acestea s-au atrofiat total și au devenit inerte”, arată femeia.

Bărbatul a rămas blocat cu scaunul cu rotile pe rampa de acces 
oplus_0

Deși Ruxandra A. a reușit să urce relativ ușor pe rampa de acces de la intrarea din clădire, Vasile B. a rămas blocat la jumătatea acesteia și nu a mai avut cum să înainteze.

„Scaunul său electric, de dimensiuni mari, nu a putut înainta din cauza configurației necorespunzătoare a rampei. A încercat să efectueze mai multe manevre, fiind ajutat de șoferul meu de taxi care rămăsese să ne asiste la urcarea pe rampă, la utilizarea liftului și la ținerea ușilor, liftul fiind vechi și foarte strâmt în acea clădire”, se arată în acțiunea depusă.

Ruxandra A. a susținut că s-a dus în scaunul cu rotile către un ghișeu de informații din clădire și a cerut funcționarilor să-l asiste pe colegul ei cu toate informațiile necesare.

Funcționarii l-au ignorat pe bărbatul rămas blocat pe rampă

Femeia a menționat că a cerut sprijin și de la Direcția Fond Locativ, entitate aflată la parterul clădirii, pentru ca Vasile B. să poată discuta cu un funcționar. Acesta dorea să afle informații legate de obținerea unei locuințe sociale, după ce mama sa decedase în timpul pandemiei de Covid-19, iar apartamentul urma să fie împărțit între frați.

„Nimeni din cadrul Direcției Fond Locativ nu a ieșit afară pentru a-l consilia pe Vasile B., deși acesta nu a putut accesa clădirea. Ni se părea firesc ca un reprezentant să vină să-l consilieze în exeterior și eventual să-i furnizeze un formular de cerere pentru o locuință social adaptată”, a mai spus aceasta.

Două ore așteptare în ploaie în scaunul cu rotile 

Afară vremea nu era tocmai favorabilă, iar Vasile B. a fost nevoit să aștepte în afara clădirii apariția vreunui funcționar. Femeia povestește că în tot acest timp Vasile B. a amorțit, stând nemișcat în scaunul său rulant și așteptând aproape două ore în stradă în condiții meteo nefavorabile.

oplus_0

„Doar reprezentanții Salubris au coborât pentru a explica că reducerea taxei pentru gunoiul menajerse aplică doar pentru persoanele nevăzătoare, iar de la Direcția de Exploatare a Patrimoniului au coborât cu mare dificultate pentru a furniza cele două cereri strandard pentru obținerea gratuită a unui loc de parcare și pentru legitimație, două acte diferite. Pentru una dintr ele răspunsul a fost negativ. Până când reprezentanții celor două instituții au coborât a trecut cel puțin o oră, iar așteptarea pentru cei de la Direcția Fond Locativ a durat încă o oră, în final venind să discute cu Vasile B”, mai susține Ruxandra A.

Niciun grup sanitar adaptat persoanelor cu dizabilități în întreaga clădire

În tot acest timp, femeia a fost și ea ignorată de către funcționarii primăriei.

„În tot acest timp am reușit să ajung la birourile Direcției Fond Locativ, dar am așteptat în zadar. Nimeni nu a ieșit să discute cu mine, deși situația apartamentului medu neadaptat, pe care l-am primit în schimbul altei locații cedate Direcției Fond Locativ, prezenta multiple probleme. M-am enervat, ceea ce mi-a provocat o creștere bruscă a glicemiei”, a spus Ruxandra A.

Aceasta susține că a avut un schimb de replici cu funcționarii ce l-au lăsat să aștepte pe colegul său. Aceasta a arătat că a mai avut probleme în trecut cu cei de la Fond Locativ, care i-au tăiat utilitățile, la mijloc fiind un dosar în instanță.

„În urma stresului acumulat, mi-a crescut glicemia, având nevoie urgentă de apă și de a utiliza o toaletă. Am sperat că instituția a adaptat măcar un grup sanitar la parter pentru a putea folosi barele laterale, eu ajutându-mă de mâini din cauza funcționării deficitare a picioarelor. Am constatat însă cu stupoare faptul că nu exista niciun grup sanitar adaptat în întreaga clădire publică”, susține femeia.

Am fost nevoită să folosesc proprii pantaloni pe post de toaletă”

Aceasta a mai spus că în ultimii ani a făcut cereri la instituțiile de la clădirea din Șoseaua Națională pentru a avea parte de o toaletă adaptată, cereri care însă au fost ignorate. Ruxandra A. a msi spus că a căzut, în urmă cu trei ani, într-un astfel de grup sanitar, neadaptat pentru nevoile celor cu dizabilități.

„În lipsa unui grup sanitar neadaptat am fost nevoită să-și folosesc proprii pantaloni roșii pe post de toaletă. Deși mă aflam în scaunul rulant, iar schimbarea la culoare a pantalonilor mei nu era foarte vizibilă, mirosul a devenit evident, iar cei din jur au început să râdă de mine. Am fost imediat dată afară, cineva împingându-mă cu scârbă în scaunul rulant, în această situație profund umilitoare. Afară, Vasile B, nu putea folosi nici el grupul sanitar. A fost nevoit să se deplaseze în parcarea  instituțiilor, între mașini, pentru a –și rezolva o urgență fiziologică., știind că poate fi văzut oridând și amendat.  Am aflat de la o persoană care avea mașina parcată acolo că va suna la 112, am apelat eu poliția pentru ca lui Vasile B. să nu i se aplice nicio amendă. Au sosit trei agenți care ne-au asigurat că nu vor da nicio amendă. În cei trei ani scurși, Vasile B. nu a primit nici un proces verbal de constatare”, a mai precizat persoana cu dizabilități.

Funcționarii Primăriei au încălcat drepturile persoanelor cu handicap

Cei doi acuză faptul că le-a fost încălcat dreptul la accesibilitate în clădirile publice, ddar și obligația de adaptare a clădirilor publice, iar autoritatea locală nu a respectat Legea 448/2006, privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Cei doi arată că le-a fost încălcat și dreptul la demnitate umană, dar și dreptul la integritate fizică și psihică. De asemenea, acuză și faptul că funcționarii au refuzat furnizarea serviciilor publice în condiții de egalitate.

Oamenii au mai povestit că deși au așteptat în ploaie, și nimeni nu i-a mai băgat în seamă, chiar dacă au cerut sprijin pentru completarea documentelor pe care au venit, au decis să plece, tocmai pentru a evita ca din cauza bolilor de care suferă să apară complicații.

„Cele trei instituții ale statului ne-au umilit la maximum, din nou, neasigurându-ne un grup sanitar adaptat, o rampă adecvată pentru scaunul electric și manifestând lipsă de empatie și o indiferență totală față de nevoile noastre”, susțin reclamanții.

Vlad ROTARU

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here