Toți românii, obligați să-și schimbe permisul de conducere. Scade la 17 ani vârsta legală pentru condus

Românii vor fi obligați să își schimbe permisul de conducere până cel târziu în ianuarie 2033, ca urmare a noilor reglementări adoptate de Comisia Europeană. Noua directivă vizează transformarea digitală a documentelor auto, actualizarea regulilor de siguranță rutieră și reducerea numărului de accidente în întreaga Uniune Europeană.

Permis de conducere digital, valabil în toată UE

Una dintre cele mai importante noutăți este introducerea permisului auto digital, care va fi stocat în Portofelul Digital de Identitate al Uniunii Europene. Acesta va putea fi accesat direct de pe telefonul mobil, va simplifica procedurile de reînnoire și va facilita recunoașterea permisului în toate statele membre, dar și în anumite țări terțe.

Permisul în format fizic va rămâne disponibil, dar doar la cerere — mai ales pentru cei care preferă documentele tipărite sau călătoresc frecvent în afara UE.

Se poate conduce de la 17 ani, cu condiții

O schimbare radicală este scăderea vârstei minime legale pentru obținerea permisului la 17 ani. Tinerii vor putea conduce în cadrul unui sistem de „conducere supravegheată”, inspirat din modele deja implementate cu succes în alte state europene.

Mai mult, în anumite condiții, tinerii de 17 ani vor avea dreptul să conducă și camioane de mare tonaj, o măsură destinată să atenueze criza de șoferi profesioniști din industria transporturilor.

Perioadă de probă și controale medicale pentru șoferi

Pentru creșterea siguranței rutiere, directiva introduce o perioadă de probă de doi ani pentru toți șoferii începători, în care vor fi aplicate sancțiuni mai stricte în caz de abateri. Potrivit statisticilor UE, 40% dintre accidentele fatale implică șoferi sub 30 de ani, motiv pentru care Comisia consideră esențială această măsură.

Totodată, șoferii vor fi nevoiți să completeze o autoevaluare a stării de sănătate înainte de fiecare reînnoire a permisului. Fiecare stat membru va putea impune și examinări medicale obligatorii, în funcție de legislația națională.

Permise pentru mașini ecologice mai grele

În contextul tranziției către mobilitate verde, șoferii cu permis categoria B vor putea conduce vehicule cu emisii zero de până la 4,25 tone – o creștere semnificativă față de limita anterioară de 3,5 tone. Această modificare vine în sprijinul utilizării mașinilor electrice, ale căror baterii contribuie la o masă totală mai mare.

Examen auto adaptat la trafic modern

Viitoarele examene auto vor include teste noi pentru evaluarea capacității șoferilor de a interacționa cu pietoni, bicicliști și utilizatori de trotinete electrice – toate considerate categorii vulnerabile în trafic.

De asemenea, candidații vor trebui să demonstreze că pot conduce vehicule dotate cu sisteme moderne de asistență, reflectând avansul tehnologic din industria auto.

Permisele din afara UE vor fi recunoscute pe baza unor criterii unificate

Pentru prima dată, UE va crea un sistem standardizat de recunoaștere a permiselor auto emise de țări terțe care respectă norme similare de siguranță rutieră. Lista statelor eligibile va fi stabilită în colaborare cu fiecare guvern membru.

O altă noutate majoră este posibilitatea de a susține examenul auto în țara de cetățenie, chiar dacă persoana locuiește într-un alt stat UE. Astfel, se elimină barierele lingvistice pentru imigranții europeni.

Când intră în vigoare noile reguli?

După publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, directiva va intra în vigoare în termen de 20 de zile. Statele membre vor avea până în 2029 să transpună reglementările în legislațiile naționale, iar până în ianuarie 2033 toate permisele trebuie schimbate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here