Pentru Wizz Air, cazurile în care clienți care ajung la destinație cu întârzieri de mai bine de 24 de ore, ori de cei care pierd ore și chiar zile prețioase din concediul de odihnă, sau zboruri anulate, fără nici un fel de explicații plauzibile, s-au înmulțit îngrijorător de mult în ultimul timp. La Iași, reprezentanții acestei companii aeriene au călcat deseori pe bec, provocând indignare, furie și nemulțumire. Și nu puține au fost situațiile în care, pentru a sancționa nepăsarea și delăsarea unora dintre angajați, unii pasageri au acționat compania în judecată și au obținut despăgubiri de sute și chiar mii de euro. În prezent, la Judecătorie, procesele împotriva Wizz Air se înmulțesc pe zi ce trece iar oficialii companiei se întrec în a oferi răspunsuri și explicații penibile, ori, de cele mai multe ori tac mâlc. Recent, în urma unui proces cu Wizz Air, Răzvan și Ana Maria Vatamanu, au obținut daune de cîte 250 de euro fiecare, deoarece, din cauza întârzierii zborului cu 24 de ore, au pierdut o zi din concediul de odihnă.
Clienții nemulțumiți de serviciile Companiei de transport aerian Wizz Air Hungary obțin despăgubiri pe bandă rulantă în justiție. Soții Răzvan Constantin Vatamanu și Ana Maria Vatamanu, din Iași, au acționat compania aeriană în judecată, pe motiv că, din cauza reprogramării zborului cu destinația Veneția-Trevis (Italia), au pierdut o zi extrem de prețioasă din concediul de ohihnp programat cu multe luni înainte.
Într-o plângere adresată magistraților Judecătoriei, cei doi ieșeni au susșinut că, în data de 22 septembrie 2017, au rezervat și cumpărat două bilete de avion, pentru zborul ce urma a fi realizat pe ruta Iași-Veneția-Treviso. Soții Vatamanu au explicat că, în seara de 23 octombrie 2017, s-au prezentat pe terminalul Aeroportului Iași, iar după o așteptate de cca 2 ore, un reprezentant al companiei i-a informat de faptul că zborul are o întârziere de 30 de minute, datorită unor probleme de ordin tehnic. Ulterior, au fost din nou informați că problema tehnică nu a fost remediată și că zborul se va efectua la ora 21.00. După încă o oră de așteptate, pe la 21.50, familia Vatamanu a mai primit o veste neașteptat de îngrijorătoare: cursa a fost anulată pentru a doua zi, la ora 13.30, spre disperarea și indignarea tuturor pasagerilor.
“Având în vedere faptul că, împreună cu soția, am pierdut o zi prețioasă din concediul de odihnă programat cu mult timp înainte, m-am decis să dau în judecată compania și să solicit despăgubiri de 500 de euro. Am ajuns la destinație cu o întârziere de aproximativ 24 de ore”, s-a plâns Vatamanu.
Judecătorii le-au dat câștig de cauză clienților nemulțumiți
După un proces care a durat câteva luni de zile, soții Răzvan și Ana Maria Vatamanu au obținut daunele cerute, însă au blamat și criticat dur serviciile oferite de Wizz Air. La pronunțarea acestei hotărâri favorabile celor doi, magistrații ieșeni au luat în calcul Regulamentul 261/2004 al Parlamentului European precum și cel al Consiliului UE, dar și alte decizii pronunțate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Potrivit acestor norme, care se referă la metode de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare sau anulare a unui zbor aviatic, ori zboruri mult întârziate, pasagerii beneficiază legal de eventuale despăgubiri. Regulamentul european mai prevede și acordarea de compensații acelor clienți care suferă, ca urmare a unor astfel de zboruri, o pierdere de timp egală sau mai mare de trei ore, atunci când ajung la destinația finală, cu trei ore sau mai mult, după ora de sosire, prevăzută inițial. În urma acestor normative stipulate în mai multe hotărâri ale Curții de Justiție a UE, soții Vatamanu, au reușit să învingă în justiție Compania aviatică Wizz Air. Interpretările regulamentelor europene sunt întărite oarecum și de poziția de la acea dată a RA ROMATSA. Oficialii români au arătat că, aeronava cu pricina, care avea destinația Italia, nu a decolat atunci conform programului, exclusiv “din cauza unor probleme tehnice”, și nu a condițiilor meteorologice nefavorabile, care să exonereze de toată răspunderea, compania aeriană.
Alți bani, altă distracție… pe ruta Larnaca-Iași
Un alt caz care-i pune pe jar pe oficialii Wizz Air este acela al ieșeanului Vieru Constantin Ștefănel. În 2018, bărbatul a dat în judecată Wizz Air Hungary LTD deoarece a fost nevoit să aștepte în aeroport o noapte întreagă, reprogramarea unui nou zbor, cu destinația Larnaca – Iași. Încă din data de 27 noiembrie 2017, Vieru a achiziționat bilete pentru cursa Iași – Larnaca, cu plecare pe 3 decembrie și retur, pe 10 decembrie. Mai precis, cursa de întoarcere în România trebuia să decoleze de pe Aeroportul Larnaca, în jurul orei 16.55. În momentul în care a ajuns cu familia pe aeroport, fără nici o explicație, au fost anunțați că zborul spre Iași a fost amânat, avionul urmând să decoleze la ora 21 fix. După alte câteva ore de așteptare, spre disperarea tuturor, familia Vieru a mai primit o veste proastă: zborul a fost anulat, următoarea cursă fiind stabilită a doua zi dimineață la 9.00.
„Am fost extrem de revoltat și m-am decis să nu mai aștept până a doua zi, atâtea ore. Eram obosit și epuizat. În aceeași seară, m-am hotărât să cumpăr alte bilete la o altă cursă, Tarom, care pleca spre București, bilete pentru care am plătit alți 137 de euro. Iar de la București am închiriat apoi o mașină cu șofer pentru a ajunge la Iași. E strigător la cer. Și-au bătut joc de noi, pur și simplu”, s-a plâns Constantin Vieru, judecătorilor ieșeni.
Un bărbat a ajuns la Bergamo după patru zile de calvar
Din cauza serviciilor deplorabile, ieșeanul Alexandru Mihail Anton, a acționat și el în justiție compania de transport aerian. Bărbatul a cerut Wizz Air daune materiale de 400 de euro, și despăgubiri morale de 1500 de euro. În ianuarie 2016, Anton a așteptat în zadar aproape 24 de ore, pe Aeroportul Iași, o cursă aeriană cu destinația Bergamo-Italia. El a achizițioant din timp bilete de avion pe ruta Iași-Bergamo, urmând să decoleze pe data de 10 ianuarie 2016. Însă, în momentul în care a ajuns pe Aeroportul din Iași, i s-a spus, fără prea multe explicații, că zborul a fost anulat și că, dacă vrea să mai plece la Bergamo, poate zbura pe 12 ianuarie, dar din București. Nemaindurând bătaia de joc a celor de la Wizz Air, Alexandru Anton a plecat spre Capitală pe cheltuiala sa proprie. Ajuns în București, alt calvar: i-a fost refuzată îmbarcarea pe motiv că nu avea făcut check-in online. După nervii, supărările și înjurăturile de rigoare, pe 12 ianuarie, bărbatul s-a întors înapoi la Iași.
“La data respectivă, eu având bilet de avion pe ruta Iași-Bergamo nu aveam posibilitatea ca să îmi fac singur operațiunea de check-in on-line întrucât nu apăream cu o rezervare în sistem pe ruta București-Bergamo. Astfel, am fost nevoit să mă întorc înapoi la Iași și să îmi cumpăr un alt bilet de călătorie, bilet pentru care am plătit alți 308 euro. La Bergamo în Italia, am reușit să plec abia pe data de 14 ianuarie. Ulterior, după această pățanie, am trimis personal companiei aeriene o notificare în care le-am cerut ca să-mi plătească banii cheltuiți pe drumul Iași-București, precum și contravaloarea noilor bilete achiziționate. Reprezentanții Wizz Air s-au oferit însă să mă despăgubească cu suma infimă de 29,99 de euro. A fost pur și simplu o bătaie de joc. Și cred că nu sunt singurul client căruia i s-a întâmplat așa ceva. Probabil că aceste practici sunt frecvente”, a povestit Vieru, în acțiunea sa judecătorească.
Bianca CRISTEA