O firmă aflată în siajul baronului fugar Ionel Arsene, fostul șef al CJ Neamț, a fost favorizată la o licitație organizată de comuna Costești din județul Iași, localitate condusă de primarul PSD Aurel Doacă. Asocierea Ungureanu Trans – Concret Drum SRL a câștigat licitația pentru asfaltarea unor drumuri din comună, însă a fost descalificată pentru a i se face loc firmei din Neamț. Asocierea a fost descalificată pentru că nu ar fi avut valabil un simplu certificat fiscal, argument respins însă de CNSC. „Cu toate că certificatul era valabil și relevant, autoritatea locală a ales să-l ignore complet, omițând să realizeze o evaluare obiectivă și echilibrată”, se arată în contestația asocierii. CNSC a întors procedura și a dispus reevaluarea ofertelor, la mijloc fiind un contract de circa 1.200.000 euro.
Scandal uriaș într-o comună din județul Iași din cauza unor lucrări de drumuri. Contractul de circa 1.200.000 de euro a stârnit interesul mai multor firme, însă procedura a fost în cele din urmă contestată. Licitația derulată de Primăria comunei Costești a fost atribuită firmei Danlin XXL, cu sediul în localitatea Horia, județul Neamț, administrată de Dan Amurăriței. Comuna Costești este condusă de Aurel Doacă (PSD), iar Danlin XXL are legături cu mai mulți social democrați. De această dată, procedura urma să fie atribuită unei asocieri din municipiul Iași, însă comisia de licitație a schimbat regulile din mers pentru ca lucrarea să ajungă la societatea lui Amurăriței.

Apropiatul lui Ionel Arsene. Firma a făcut parte din consorțiul care a lucrat la podul dărâmat din Neamț
Danlin XXL este una din firmele aflate în siajul lui Ionel Arsene, fostul șef PSD al Consiliului Județean Neamț, condamnat pentru corupție la 6 ani și 8 luni de închisoare și fugit în Italia. Danlin XXL a făcut parte din firmele care au prins contractul de la Arsene privind reabilitarea podului de la Luțca, care ulterior s-a prăbușit. Mai mult, Amurăriței a mai obținut de la Arsene și alte contracte de milioane lei pentru reabilitarea unor drumuri din județul Neamț, fără licitație, alături de alte firme apropiate de fostul președinte al CJ Neamț. În urmă cu mai mulți ani, în acest caz, a fost făcută o plângere penală, dosarul fiind instrumentat de procurori.
Dispută pentru 1.200.000 euro! CNSC a întors procedura
Contractul din comuna Costești viza modernizarea unor drumuri din localitate, valoarea fiind de 5.896.485 lei (aproape 1.200.000 euro). La licitație s-au înscris nouă firme și asocieri de firme. Doar două au trecut în etapa finală, Danlin XXL și asocierea Ungureanu Trans – Concret Drum SRL. Oferta celei din urmă a fost însă respinsă pentru un simplu certificat fiscal, disputa ajungând la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Consiliul a dat dreptate asocierii din Iași și a dispus în cele din urmă reevaluarea ofertelor.
Scoasă din joc din cauza unui certificat fiscal deși s-a clasat pe primul loc
Oferta asocierii a fost respinsă din cauza subcontractantului, Browse Construct SRL. Comisia a apreciat că firma subcontractanta nu a depus în termen un certificat de atestare fiscală privind lipsa datoriilor la bugetul de stat, asta deși asocierea susține că l-a trimis la timp.
„Cu toate că certificatul era valabil și relevant, autoritatea locală a ales să-l ignore complet, omițând să realizeze o evaluare obiectivă și echilibrată. La data urcării în SEAP, toate documentele erau valabile, cu excepția certificatului constatator, care a fost emis ulterior solicitării de clarificări ”, arată contestatorul.
Deși oferta firmei de 4.249.714 lei a fost cea mai scăzută și s-a clasat pe primul loc, solicitarea documentelor justificative și a certificatului fiscal a dus la descalificarea sa și atribuirea contractului către Danlin XXL, care a ofertat cu 318.000 lei mai mult. Danlin XXL a prins în ultimii ani contracte de milioane de lei de la Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor Județene, dar și de la comunele conduse de primari PSD.
Val de contestații. Descalificați după ce comisia ar fi „umblat” la caietul de sarcini
O altă contestație a fost depusă de asocierea Simmar Trans – Fluorconstruct SRL. Reprezentanții asocierii susțin că au fost descalificați pe nedrept și asta după ce comisia de licitație a schimbat din mers regulile jocului.
„Rezultatul procedurii reprezintă doar o veritabilă încălcare a normelor în materia achizițiilor publice și a principiilor care stau la baza atribuirii contractelor. Astfel, apare că autoritatea contractantă adaugă la prevederile documentației de atribuire cerințe și criterii care nu se regăsesc nici în fișa de date și nici în caietul de sarcini, reinterpretează/trunchiază răspunsurile date la solicitările de clarificări, apreciind în mod cu totul nelegal că oferta noastră ar trebui eliminată din procedură”.
Ofertanți șuntați la graficul de lucrări
Administratorii societății arată că deși au trimis graficul de lucrări conform cerințelor, comisia de licitație a apreciat că cerința nu a fost îndeplinită pentru că „nu ar fi evidențiat succesiunea logică a evenimentelor”, detaliu care nu era trecut în fișa de date.
„Adresa de solicitări de clarificări 857/18.02.2025 conține cerințe care fac trimitere la aspecte ce nu au fost impuse prin documentația de atribuire, astfel că, în răspunsul pe care l-am formulat, am indicat aceste aspecte, am atras atenția asupra solicitărilor străine de cerințele din documentație, însă am clarificat în mod concludent toate aspectele impuse de comisie”, arată administratorul Simmar Trans SRL.
Comisia de licitație a „umblat” și la materiale. Rețeta de lucrări a fost modificată
Societatea susține și că cei care au coordonat procedura au schimbat din mers și detaliile privind cantitățile și materialele ofertate. Astfel, asocierea a ofertat balast nespălat (care nu a fost curățat de impurități-n.r.), în loc de balast spălat, și astfel a fost penalizată, însă susține că în devizul de lucrări ambele materiale aveau aceeași denumire și același cod de clasificare.
„Proiectantul a utilizat articole de deviz care au aceleași coduri (nemodificate) și aceleași denumiri ca articolele din indicatoarele de norme de deviz din 1981. Ofertanții nu puteau să ghicească că în rețeta acestora s-au operat modificări”.
În plus, oferta asocierii a fost respinsă și pentru că deși a arătat de unde aduce materialele de construcții, comisia a apreciat acest lucru ca neconcludent. Firma are stație de sortare și concasare la 35 km de șantier. Totuși a fost penalizată la punctaj după ce comisia a apreciat că materialele provin de la cariera de unde e extrasă piatra și nu de la punctul de sortare.
Vlad ROTARU