Tarom își bate joc de om! Concediu de coșmar pentru o familie din Iași

O familie a fost purtată pe drumuri și a trebuit să suporte cheltuieli neprevăzute pe final de concediu din cauza Tarom @ În dulcele stil clasic românesc, Tarom a răspuns la petiție după trei luni de zile și a sfidat regulamentele europene, răstălmăcind „întărzierea zborului” în „modificarea programului de zbor”

O familie cu reședința la Iași se luptă în instanță cu compania Tarom pentru plata unor daune și a unor despăgubiri materiale ca urmare a înconvenientelor cauzate de întârzierea unui zbor pe ruta Corfu – București. Gardikiotis Fotios Antonios, medic oftalmolog la Providența, împreună cu soția sa, Călina Andreea, avocat în cadrul Baroului Iași, și fiica lor, Alexandra-Katerina, și-au făcut concediul, în vara anului 2017, pe insula Corfu din Grecia. Zborul de întoarcere în România era programat pentru data de 28 august 2017 la ora 16.00. Însă, compania Tarom a modificat orarul de zbor, astfel că aeronava a decolat din insula Corfu cu patru ore și jumătate întârziere, ajungând pe Aeroportul Otopeni la ora 21:45. Din cauza acestei întârzieri, cei trei pasageri au pierdut zborul BlueAir spre Iași din seara zilei de 28 august și au fost nevoiți să cumpere alte bilete, la primul zbor spre Iași, care era în data de 29.08.2017 la ora 8:35. Pe Aeroportul Otopeni, familia Gardikiotis a solicitat ajutorul reprezentanților companiei Tarom pentru a putea ajunge la Iași însă a fost trimis la plimbare indicându-li-se să depună o reclamație pe site dacă sunt nemulțumiți. Totodată, cei trei au fost nevoiți să petreacă și o noapte la un hotel din apropierea Aeroportului Otopeni.

Tarom a răspuns după trei luni

Ajunși la Iași, doctorul Gardikiotis a formulat o reclamație pe site-ul Tarom în care a arătat prejudiciul creat de întârzierea zborului solicitând plata sumelor de bani cheltuite pentru noile bilete de avion achiziționate și pentru cazarea la hotelul din București, precum și plata despăgubirilor prevăzute de legislația în domeniu.  Reprezentanții companiei Tarom au răspuns abia după trei luni de zile refuzând plata sumelor solicitate. Astfel că, la începutul anului 2018, prin intermediul avocatului Marcel Muntianu, a fost depusă la Judecătoria Iași solicitarea de acordare a despăgubilor prevăzute de lege. Potrivit prevederilor art. 7 alin.1 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004, pasagerii a căror zboruri suferă întârzieri mai mari de trei ore iar distanța ce trebuia parcursă este mai mica de 1500 km, au dreptul la despăgubiri în cuantum de 250 de euro de persoană. Așa că, familia Gardikiotis a solicitat instanței să oblige Tarom la plata sumei de 750 de euro potrivit Regulamentului CE precum și la plata aproximativ 1000 de lei reprezentând contravaloarea unei nopți de cazare în București și a biletelor de avion pe ruta București – Iași.

Întârzierea este de fapt „modificare”

În cadrul procesului, Tarom a susținut faptul că, din motive operaționale, în data de 25.08.2017, a luat decizia modificării orei de decolare a zborului. Astfel, noua oră de decolare a fost stabilită ca fiind 20:05 (ora locală Corfu), iar ora de aterizare a devenit 21:45 (ora locală Otopeni). Totodată, Tarom a menționat că, în data de 25.08.2017, a anunțat firma prin intermediul căreia reclamanții au achiziționat biletele de călătorie, Europa Travel, cu privire la modificarea orarului de zbor, iar aceasta, la rândul său, i-a informat pe reclamanți, aceștia acceptând modificarea intervenită, fără a avea obiecțiuni sau alte solicitări la momentul respectiv. Tarom a explicat judecătorilor că în accepțiunea lor cei trei pasageri nu sunt îndreptățiți să primească sumele reprezentând compensații, astfel cum acestea sunt stabilite de art. 7 alin.1 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004, întrucât nu a avut loc o întârziere sau o anulare a zborului, ci doar o modificare a orei de decolare, acceptată de către reclamanți.

”Apărările pârâtei nu pot fi reținute”

Pe 3 octombrie 2018, judecătorii i-au dat dreptate doctorului Gardikiotis și familiei sale și au obligat Tarom la plata sumei de 750 euro cu titlu de despăgubiri la care se va adăuga dobânda legală de la data solicitării, respectiv 30 ianuarie 2018, și până la data plății. De asemenea, Tarom a fost obligată să achite și suma de 2.000 de lei cu titlu de cheltuieli de judecată. În motivarea sentinței judecătorii au folosit decizii ale Curții Europene de Justiție pronunțate în cazuri similare. ” Reclamanții au dreptul la compensații, conform art. 7 alin.1 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004, și în situația în care zborul a fost doar întârziat și nu anulat. În ipoteza în care pasagerii zborurilor întârziate nu ar dobândi un drept la compensație, aceștia ar fi tratați în mod mai puțin favorabil, chiar dacă suportă, eventual, o pierdere de timp similară, de trei ore sau mai mult, cu ocazia transportului lor (paragraful 58 din hotărârea C.J.U.E.). Curtea a statuat că pasagerii zborurilor întârziate pot invoca dreptul la compensație prevăzut la articolul 7 atunci când suferă, ca urmare a unor asemenea zboruri, o pierdere de timp egală sau mai mare de trei ore, cu alte cuvinte atunci când ajung la destinația lor finală cu trei ore sau mai mult după ora de sosire prevăzută inițial de către operatorul de transport aerian (paragraful 61 din hotărârea C.J.U.E.).” se arată în sentința Judecătoriei Iași.

Decizia instanței nu este definitivă, apelul declarant de tarom urmând să se judece la Tribunalul Iași.

 

Rareș Neamțu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here