Ministerul Culturii execută silit BCU Iași. Suspiciuni de fals la proiectul de reabilitare a clădirii-monument din Fundație

Biblioteca Centrală Universitară (BCU) „Mihai Eminescu” Iași riscă să fie executată silit de către Ministerul Culturii. Proiectul de reabilitare a clădirii din Fundație, finanțat prin intermediul Ministerului Culturii a fost mai scump cu 450.000 lei față de bugetul aprobat inițial. Oficialii guvernamentali au constatat însă că documentele în baza cărora BCU a cerut efectuarea plăților nu erau conforme și solicită returnarea banilor. Lipsa semnăturii unui „verificator tehnic”, o persoană autorizată care supervizează conformitatea lucrărilor, a fost principalul motiv pentru care Ministerul consideră că plățile au fost efectuate nejustificat. Ulterior, BCU a trimis din nou documentele, de această dată cu semnătura unui „verificator tehnic”. Însă, funcționarii Ministerului Culturii suspicionează că se confruntă cu un fals: peste aceleași documente au fost aplicate ștampila și  semnătura unui verificator tehnic. „Analizând comparativ documentele doveditoare astfel transmise de către promotorul de proiect, operatorul de program a observat că spre deosebire de variantele originale inițiale, dispoziția de șantier poartă semnătura unui verificator tehnic. Promotorul de proiect, cu rea-credință a obținut ștampilarea formală și ulterioară a dispozițiilor de șantier de către un verificator tehnic, sperând că vom renunța la constatarea de nereguli și stabilirea creanței”, susțin cei de la Ministerul Culturii. BCU a contestat creanța bugetară, a deschis mai multe procese, însă s-a trezit cu executată silit. „Considerăm că cererea de executare a creanțelor înaintată de către Ministerul Culturii a fost formulată cu încălcarea legii”, susține conducerea BCU.

Biblioteca Centrală Universitară (BCU) „Mihai Eminescu” Iași este acuzată că a implementat deficitar proiectul de reabilitare demarat în 2022 și că trebuie să returneze o parte din finanțare. Totul după ce Ministerul Culturii a emis două procese-verbale de constatare a neregulilor și prin care cere returnarea a circa 450.000 lei. Din acestea, 168.000 lei sunt sume neeligibile ce trebuie returnate. Pentru că BCU nu a respectat termenul de plată, Ministerul a trecut la executarea silită a instituției. În plus, alți 250.000 lei ar trebui returnați după ce au fost constatate nereguli în privința sumelor suplimentare achitate în baza unor acte adiționale la contractul inițial de execuție a lucrărilor. Biblioteca Centrală –Universitară din Iași a contestat în instanță executarea silită și cere suspendarea acesteia până la judecata pe fond a contestațiilor din proiect.

Reabilitarea clădirii din Fundație: peste 6.000.000 lei

În martie 2022, BCU a încheiat cu Ministerul Culturii un contract de finanțare, în valoare de 10.347.288 lei, prin granturi SEE (Spațiul Economic European) pentru reabilitarea clădirii monument istoric. În 7 noiembrie 2022 a fost încheiat un contract de lucrări cu Iasicon SA, valoarea contractului fiind de 5.350.842 lei, plus 1.016.660 lei TVA. Termenul de execuție a lucrărilor a fost de maxim 12 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, emis la 14 noiembrie 2022.

Patru acte adiționale la contractul de lucrări, BCU dă vina pe proiectant

După implementarea proiectului, Ministerul Culturii a bănuit mai multe nereguli. Una dintre acestea a apărut la începutul anului. Ministerul a constatat o suspiciune de neregulă din 10 ianuarie 2025, conținând constatări cu implicații financiare de 168.369 lei, reprezentând valoarea soldului final al proiectului, necesar a fi restituită de către promotorul de proiect în conturile operatorului de program. Suma ar fi trebuit returnată în 15 zile de la notificare, adică până pe 3 ianuarie 2025. În urma verificării extraselor de cont, Ministerul a arătat că BCU a achitat 11.267 lei, rămânând de returnat 157.101 lei.

Lucrări suplimentare de sute de mii de lei. Nereguli la dispozițiile de șantier. „Nu au fost semnate de verificatorul tehnic”

Ulterior, în 10 februarie 2025, Ministerul a constatat o altă neregulă, la mijloc fiind lucrări suplimentare executate, conform actelor adiționale semnate în 2023 și 2024. Ministerul a stabilit că valoarea creanței bugetare rezultate din nereguli este de 275.000 lei, din care BCU trebuie să returneze 250.000 lei.

„În procesul de analiză a contestației formulate a rezultatul faptul că dispoziția de șantier din 31 iulie 2023, care a stat la baza încheierii actului adițional privind suplimentarea prețului contractului de execuție lucrări nu este semnată de către un verificator de proiecte atestat. Comisia de soluționare a contestațiilor a constatat că prin notificarea din decembrie 2024 privind autorizarea la plată a sumelor cuprinse în raportul final, a fost declarată neeligibilă o sumă mai mică decît valoarea cheltuielilor generate de dispoziția de șantier din 31 iulie 2023, fapt ce a determinat emiterea suspiciunii de neregulă. Această dispoziție nu respectă în totalitate prevederile art 67, al 2 din Ordinul 839/2009, în sensul că este aprobată de beneficiar, dar nu este verificată de către verificatori tehnici atestați”, susțin reprezentanții Ministerului Culturii.

Conducerea BCU susține că au fost emise dispoziții de șantier, în aprilie, iunie, iulie 2023, martie 2024, care respectă legea și care conțin note de comandă avizate de proiectanți și verificatorii tehnici. Dispoziția de șantier din 31 iulie 2023 conține note de comandă suplimentare, dar și note de renunțare. Conform acestei dispoziții a fost încheiat un act adițional pentru suplimentarea cu 354.148 lei a contractului pentru patru note de comandă.

Acte trimise în fals: „Promotorul de proiect, cu rea- credință a obținut ștampilarea formală și ulterioară a dispozițiilor de șantier”

După ce au cerut lămuriri cu privire la dispoziția de șantier nesemnată de verificatorul tehnic, în 25 martie 2025, oficialii de la Minister au arătat că BCU a retrimis documentele în 26 martie 2025, cu dispozițiile de șantier semnate de către verificator. Acest lucru a ridicat suspiciuni. După ce au fost luate la rând toate documentele trimise anterior, s-a constatat că verificatorul de proiect nu semnase nicio dispoziție.

„Analizând comparativ documentele doveditoare astfel transmise de către promotorul de proiect, operatorul de program a observat că spre deosebire de variantele originale inițiale încărcate la 5 iulie 2024, dispoziția de șantier poartă semnătura unui verificator tehnic- Florin Comănescu. Prin urmare, operatorul de program constată că promotorul de proiect, cu rea- credință a obținut ștampilarea formală și ulterioară a dispozițiilor de șantier de către un verificator tehnic, sperând că vom renunța la constatarea de nereguli și stabilirea creanței”, mai susțin cei de la Ministerul Culturii.

Conducerea BCU dă vina pe proiectant

Reprezentanții BCU susțin că stabilirea numărului și volumului de lucrări necesare pe durata contractului a fost făcută de proiectant, Impex Romcatel Cercetare Proiectare SRL.  În opinia conducerii Bibliotecii, proiectantul avea dreptul și obligația de a face toate investigațiile pentru a stabili corect volumul de lucrări suplimentare. „Pe parcursul efectuării lucrărilor, BCU a identificat necesitatea realizării și altor lucrări, fără de care nu puteau fi finalizate lucrările inițiale contractate, lucrări care erau indispensabile pentru realizarea obiectului contractului, fiind strâns legate de obiectivul menționat în cererea de finanțare. Lucrările suplimentare au făcut obiectul unor acte adiționale care au avut ca obligații din partea executantului efectuarea de lucrări care au devenit necesare pe parcursul execuției contractului, și care, din punct de vedere tehnic și economic, nu au putut fi separate de contractul inițial, fără apariția unor inconveniente majore pentru BCU”, arată BCU, prin semnătura directorului prof.univ.dr. Ioan Milică.

BCU: „Ministerul nu a ținut cont de punctul nostru de vedere”

Conducerea Bibliotecii susține că inițial Ministerul nu stabilise nicio neregulă.

„Neținând cont de punctele de vedere ale BCU Iași, de documentele depuse în cadrul proiectului, Ministerul Culturii- Unitatea de Management a Proiectului, a înaintat procesul verbal de constatare a neregulilor și de stabilire a creanțelor bugetare din 25 februarie 2025, urmat la o distanță de aproximativ 40 zile de procesul verbal de constatare a neregulilor și de stabilire a creanțelor bugetare din 2 aprilie 2025, în cuprinsul căruia se face referire la aceeași situație menționată în februarie 2025, dar cu concluzii diferite. Am considerat că există motive de nelegalitate evidente care să poată fi reținute pentru anularea actelor administrative menționate, întrucât există îndoieli serioase referitoare la certitudinea cuantumului sumelor pe care ni le solicită UMP. Nu se poate cunoaște, până la această dată, în mod corect, suma pe care a declarat-o neeligibilă”, susțin reprezentanții BCU Iași.

BCU: „Cererea de executare a creanțelor înaintată de către Ministerul Culturii a fost formulată cu încălcarea legii”

Ulterior Biblioteca Centrală- Universitară a solicitat instanței suspendarea executării actelor administrative până când o altă instanță se va pronunța pe fond privind anularea documentelor. Pe rolul Tribunalului București se află un dosar privind suspendarea executării până la soluționarea cererii de anulare a titlului de creanță impus de Ministerul Culturii în februarie 2025. Tot la Tribunalul București a fost depusă o cerere privind anularea procesului verbal de stabilire a creanțelor din aprilie 2025. Și la Curtea de Apel București este un dosar privind suspendarea executării până la soluționarea cererii de anulare a creanței, impusă în aprilie 2025.

„Întrucât la data demarării procedurii de executare silită de către DGRFP Iași cererile menționate nu sunt încă soluționate, considerăm că cererea de executare a creanțelor înaintată de către Ministerul Culturii a fost formulată cu încălcarea legii. Nu poate Ministerul să invoce faptul că nu are cunoștință că pe rolul instanțelor judecătorești sunt deschise mai multe acțiuni privitoare la suspendarea executării actelor administrative emise și la anularea acestora. Sunt evidente motivele de nelegalitate, executarea silită fiind începută în lipsa unui titlu de creanță valabil”, susține Ioan Milică, directorul BCU Iași.

Vlad ROTARU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here