Una dintre cele mai importante aglomerări din România, zona metropolitană Iași, se confruntă cu o mare problemă: congestia din traficul auto. Din care rezultă efecte devastatoare: creșterea duratei de deplasare, majorarea costurilor și o tot mai mare poluare. Pe scurt, dacă petreci ore în trafic, plătești mai mult pentru transport și trăiești într-un mediu poluat înseamnă o calitate scăzută a vieții.
Calcul simplu: o oră în trafic dimineața + o oră în trafic seara timp de 20 de zile lucrătoare în fiecare lună înseamnă 480 ore pierdute anual. Adică, 20 de zile dintr-un an petrecute în trafic. Enorm!
Soluțiile sunt la îndemână, în mare sunt cunoscute, dar trebuie să fie armonizate în cadrul unui plan bine pus la punct care apoi să fie implementat, la virgulă, de Primăria Iași și Consiliul Județean, indiferent de culoarea politică a celor ce le vor conduce.
Schematic, câteva dintre variantele care trebuie analizate:
1) Dezvoltarea transportului public: Investiții în extinderea rețelei de transport public, inclusiv autobuze electrice, tramvaie și tren metropolitan, pentru a oferi opțiuni de deplasare mai rapide și ecologice. Modernizarea șinelor de tramvai și înnoirea parcului de autobuze și vagoane, chiar dacă s-au făcut în ultimii ani, trebuie să continue. În plus, rețeaua de linii de tramvai să fie extinsă spre Bucium, Tomești etc;
2) Realizarea de benzi dedicate transportului public: Modelul CUG – Podu Roș trebuie replicat și pe alte bulevarde. Transportul public de mare capacitate să devină prioritar;
3) Construirea șoselei de centură în integralitatea ei: Acum, Iașul are doar o porțiune, între Miroslava și Lunca Cetățuii ce trebuie completată și pe restul punctelor cardinale, la sud, est și nord. Scoaterea traficului greu din oraș și diminuarea poluării vor fi vizibile instant;
4) Crearea de piste pentru biciclete și trotinete: O infrastructură dedicată bicicletelor, încurajând utilizarea acestora ca alternativă de transport ecologic. Aceste piste ar trebui să fie integrate în rețeaua de transport public și să asigure conexiuni cu principalele puncte de interes;
5) Implementarea sistemului inteligent de trafic: Operaționalizarea completă și modernizarea rețelei de semafoare inteligente care să gestioneze fluxul de trafic în timp real, să prioritizeze transportul public și să reducă timpii de așteptare la intersecții;
6) Zone de acces restricționat și sensuri unice: Crearea de noi zone cu acces limitat pentru vehiculele motorizate în centrul orașului, încurajând pietonii și utilizatorii de transport alternativ. Suplimentar, tot pe zona centrală, ar trebui gândit un sistem de sensuri unice care să asigure fluiditate traficului auto;
7) Noi parcări sub și supraterane inteligente: Edificarea mai multor parcări publice în Centru, în apropierea obiectivelor cu largă adresabilitate (spitale, universități, instituții publice). Și, în paralel, realizarea unei aplicații mobile care să indice locurile disponibile în fiecare parcaj, reducând astfel timpul petrecut în căutarea unui loc și diminuând congestia;
8. Planificare urbană durabilă: Promovarea dezvoltării imobiliare mixte, care să integreze locuințele, locurile de muncă și serviciile în apropierea rețelei de transport public, reducând astfel necesitatea deplasărilor lungi cu mașina;
9) Infrastructură pentru vehicule electrice: Instalarea de stații de încărcare pentru vehicule electrice în întreaga zonă metropolitană pentru a încuraja tranziția către transportul electric și a reduce emisiile de carbon;
10) Investiții urbane de calibru: Realizarea unor pasaje sub și supraterane (ex: intersecția Cotnari, Frigorifer, Podu Roș) și supralărgirea unor drumuri sunt vitale pentru fluidizare și pentru rezolvarea conflictelor de trafic.
Prin implementarea acestor soluții, în zona metropolitană Iași poate fi creat un sistem de mobilitate eficient, rapid și ecologic, contribuind astfel la îmbunătățirea calității vieții locuitorilor săi.














