Băncile şi-au crescut apetitul de negociere: numărul împăcărilor cu consumatorii a crescut cu 85%

Băncile şi-au crescut apetitul de negociere, iar numărul împăcărilor cu consumatorii a crescut cu 85% în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), a anunţat miercuri entitatea, scrie Agerpres.

De la începutul anului, 823 de consumatori au parcurs întregul proces de conciliere ori au ajuns la o înţelegere directă cu băncile/IFN-urile, după ce au apelat la CSALB.

„În 2022 au fost închise 102 procese în instanţă, pentru că părţile au dorit şi au reuşit să găsească o soluţie amiabilă în cadrul CSALB. Creşterea este una importantă, faţă de cele 67 de situaţii de acest fel pe care le-am înregistrat în tot anul 2021. În luna iulie, CSALB a solicitat Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi celor 15 Curţi de Apel din ţară să fie aduse la cunoştinţa judecătorilor, iar aceştia să recomande, soluţionarea amiabilă a litigiilor dintre consumatori şi bănci/IFN-uri”, a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

Trimiterea cererii (direct de pe www.csalb.ro) şi negocierea prin intermediul unui conciliator sunt gratuite pentru consumatori. În 15 zile după trimiterea cererii, banca/IFN-ul răspund dacă intră în negociere sau refuză soluţionarea amiabilă.

Potrivit comunicatului, evoluţia cererilor se datorează şi lunilor marcate de creşterea generalizată a preţurilor, în special după declanşarea războiului de la graniţele României, precum şi de evoluţia indicilor ROBOR şi IRCC. Mulţi consumatori întâmpină dificultăţi reale de plată, iar aceste circumstanţe justificate necesită identificarea unor soluţii de reechilibrare a obligaţiilor contractuale.

Conform sursei citate, 824 de cereri de ştergere a înregistrărilor din Biroul de Credit nu au putut face obiectul negocierilor în cadrul CSALB (248 în raport cu băncile şi 576 în raport cu IFN-urile), urmând să se rezolve direct între părţi sau să fie clasate.

CSALB menţionează că anul acesta s-a înregistrat cel mai mic procent de cereri respinse şi cel mai mare număr de înţelegeri directe.

Astfel, cererile respinse fără un motiv justificat reprezintă 4,7% din totalul cererilor (faţă de 16,7% la finalul T3/2021). În urma solicitărilor făcute de CSALB către bănci, pentru unele cereri iniţial refuzate băncile şi-au reconsiderat opinia şi le-au acceptat spre negociere. Numărul de dosare (cereri acceptate spre negociere) din acest an este cu 32% mai mare decât cel înregistrat în aceeaşi perioadă a anului 2021 (506 dosare în comparaţie cu 383 dosare).

În 92% dintre negocierile purtate anul acesta în cadrul CSALB băncile şi consumatorii s-au împăcat, adică au acceptat soluţia propusă de conciliatorii CSALB. Soluţionarea directă între comerciant şi consumator (după sesizarea CSALB) s-a triplat faţă de anul anterior: de la 143 de cazuri în 2021, la 428 de înţelegeri directe în 2022 (dintre care 168 în raport cu băncile şi 260 în raport cu IFN-urile).

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here