Antibiotice Iași consolidează prezența în piața din România și își extinde expunerea internațională

Antibiotice SA (simbol ATB) a remis Bursei de Valori Bucureşti, în data de 14 august 2025, raportul administratorilor și opinia auditorului Deloitte cu privire la situațiile financiare la data de 30.06.2025. În primul semestru al acestui an, Antibiotice Iași a continuat să își consolideze locul în industria farmaceutică, realizând venituri totale de 380,16 milioane lei, un nivel comparabil cu cel din anul precedent.

Cele mai importante realizari ale Antibiotice în S1 2025:

  • Venituri totale de 380,16 milioane lei;
    • Vânzările pe piețele internaționale de 138 milioane lei;
    • Randament al afacerii de 26% (profit brut, cumulat cu valoarea taxei claw-back);
    • Consolidează locul 4 în piața de generice cu și fără prescripție medicală din România, cu o cotă de piață de 4,6%, conform Cegedim Sell Out România, luna iunie;
    • Menține statutul de lider valoric pe segmentul hospital pentru produse generice cu și fără prescripție medicală, cu o cotă de piață de 13,7%, conform Cegedim Sell Out România, luna iunie;
    • Lichiditatea curentă de 5,8 (mai mare de 1,2 – referință agreată de instituțiile financiare);
    • Valoarea medie a acțiunii a fost de 2,2175 lei per acțiune.

Consolidarea prezenței pe piața internă
Pe piața românească, Antibiotice a înregistrat venituri din vânzări de 195,68 milioane lei. În primele șase luni ale anului, rata inflației a depășit 5%, ceea ce a redus puterea de cumpărare și a determinat reprioritizarea consumului de medicamente în cadrul coșului de consum al pacienților. În plus, întârzierile plăților medicamentelor compensate și gratuite de către CNAS cu până la 90 de zile, au afectat negativ toate segmentele lanțului de distribuție, accentuând presiunea asupra pieței de medicamente generice.
În această conjunctură, Antibiotice își menține locul 4 din 371 de companii, în consumul de medicamente generice (cota de piață 4,6%).
Compania este lider cantitativ pe formele farmaceutice: pulberi sterile injectabile (60,2%), unguente (19,3%), supozitoare și ovule (32,4%) ocupând totodată locul 3 pe forma farmaceutică capsule (5,5%).
Pe segmentul medicamentelor generice destinate spitalelor, Antibiotice este lider valoric cu o cotă de 13,7%, pe o piață cu 240 de competitori. Portofoliul de antiinfecțioase de uz sistemic rămâne punctul forte, completat de dezvoltarea gamelor terapeutice în dermatologie, cardiovascular și genito-urinar.

Extindere pe noi teritorii internaționale
Veniturile din vânzările pe piețele internaționale de produse finite și substanțe active au totalizat în perioada de referință 138 milioane lei.

Principalele piețe în care au fost exportate produsele Antibiotice în semestrul I 2025 sunt Europa (48%), Asia-Pacific (28%) si America (18%).

Vânzările în Europa înregistrează un avans de 56% (un plus de 24 milioane lei), principalele motoare de creștere fiind piețele tradiționale pentru companie (UK, Țările Nordice, Ungaria, Serbia, Țările Baltice, Moldova), precum și noi teritorii în care a fost extinsă prezența prin portofoliul de peniciline betalactamine pulberi sterile (Italia, Franța, Polonia, Cehia, Bulgaria).

În regiunea Asia-Pacific s-au consolidat vânzările la un nivel similar celui din anul precedent, atât prin portofoliul actual, cât și prin produse noi cardiovasculare lansate recent și prin gama de substanțe active.
Aceste regiuni au compensat diminuarea vânzărilor din America, o piață care a reacționat la incertitudinile legislative privind politica tarifară anunțată de administrația SUA.
Strategia companiei în perioada următoare este de reechilibrare teritorială a vânzărilor prin politici comerciale susținute cu partenerii.

Evoluția veniturilor și cheltuielilor
Veniturile totale realizate de Antibiotice au fost în valoare de 380,16 milioane lei, un nivel comparabil cu cel realizat în S1 2024, având în structură veniturile din exploatare de 370,2 milioane lei (care includ veniturile totale din vânzările pe piața internă și externă de 333,7 milioane lei), completate de veniturile financiare de 9,96 milioane lei.

Cheltuielile totale s-au situat la 311,86 milioane lei, cu 3% peste valoarea efectuată în semestrul I anul 2024, având o structură adaptată realizării veniturilor.

Profitul brut a fost în valoare de 68,3 milioane lei, fiind influențat de impactul negativ al diferențelor de curs valutar de 6,8 milioane lei. În perioada de referință, cursul de schimb al principalelor valute cu care operează compania a fluctuat, rezultatul financiar s-a depreciat din structura activelor și pasivelor în valută.

O altă influență asupra profitului o reprezintă diminuarea vânzărilor în piața Americii, o piață care prin specificul ei generează randamente superioare altor regiuni.

Indicatori de echilibru financiar și stabilitate
Marja brută a fost de 64,05%, menținând nivelul din 2024, iar EBITDA cumulată la 12 luni a ajuns la 152,4 milioane lei. Lichiditatea curentă determinată ca active circulante – numerar/ datorii bancare pe termen scurt (5,8), raportul datorii bancare totale/EBITDA (1,65) și raportul datorii bancare totale/capital propriu (0,27) confirmă o structură financiară echilibrată.

Această perioadă de recalibrare reprezintă o etapă importantă în întărirea poziției Antibiotice pe piețele strategice și pregătește perioada următoare pentru proiectele de dezvoltare aflate deja în derulare.

Lansări de noi produse
În conformitate cu planul de afaceri „The Future Together 2030”, compania Antibiotice își continuă strategia de diversificare și adaptare continuă a portofoliului de produse, pentru a răspunde atât cerințelorlor pieței interne și internaționale, cât și reglementărilor în vigoare.
În perioada ianuarie 2023-iunie 2025 au fost lansate 21 de branduri noi cu un aport de 5% la cifra de afaceri netă realizată în primul semestru 2025.

În perioada de referință, Antibiotice a adăugat în portofoliu 5 produse noi, consolidând prezența pe piața internă și internațională:

  • 4 produse (forme solide orale): 1 produs cu prescripție medicală – corticosteroid de uz sistemic și 3 suplimente alimentare: Zifelle® meno – destinat susținerii sănătății femeii în perioada menopauzei, Urexpert® Prostată – pentru susșinerea sănătății bărbatului și Soriso® Focus –  destinat menținerii funcției cognitive și a memoriei.
  • 1 produs (topic) – Cutaden® repair cremă emolientă – utilizat ca terapie adjuvantă în dermatita atopică.

Consolidarea activității de cercetare-dezvoltare și business development pentru un portofoliu competitiv
Dezvoltarea portofoliului de produse reprezintă o prioritate strategică pentru Antibiotice. Aceasta se realizează atât prin cercetare-dezvoltare proprie, cât și prin achiziție de licențe (parteneriate de tip in-licensing).

  • Activitatea de cercetare-dezvoltare a companiei se desfășoară în propriul Centru de Cercetare INOVA a+ în cadrul căruia, în primul semestru al acestui an, s-au derulat etape aferente pentru 43 de proiecte din totalul de 54 planificate până la sfârșitul anului 2025. Aceste proiecte acoperă segmente precum produse topice, forme solide orale și medicamente injectabile sterile și reflectă angajamentul companiei pentru diversificarea portofoliului și respectarea riguroasă a reglementărilor internaționale.

În primul semestru au fost finalizate cu succes șase proiecte de cercetare, fiind preluate pentru autorizare și punere pe piață.

  • În ceea ce privește dezvoltarea de proiecte prin in-licensing, în semestrul I 2025, Antibiotice a negociat achiziția de licențe pentru 9 produse noi, dintre care 1 produs destinat tratamentului afecțiunilor cardiovasculare și 8 produse pentru completarea portofoliului VetAria+ în segmentul veterinar, astfel încât asimilarea în portofoliu să fie realizată în perioada 2026-2028, în funcție de evoluția proceselor de înregistrare.

Investiții strategice pentru dezvoltare și modernizare
În prima jumătate a anului 2025, compania Antibiotice a realizat investiții totale de 27,55 milioane lei, conform planului multianual, direcționate către dezvoltarea strategică și consolidarea afacerii.

  • În cadrul InvestEU Dezvoltare Strategică (20,54 milioane lei) compania a avansat proiecte de cercetare-dezvoltare pentru extinderea portofoliului de produse.
    De asemenea, proiectul „Capacitate de producție, ambalare și depozitare produse sterile, soluții și topice” a progresat cu finalizarea și autorizarea ANMDMR a depozitului de produse finite, iar etapele de proiectare și execuție pentru noile fluxuri de fabricație sunt în desfășurare.
    În planul de digitalizare, implementarea sistemului informatic integrat ERP în luna iunie reprezintă un pas important spre eficientizarea și integrarea proceselor interne.
    •Investițiile pentru consolidarea afacerii (7,01 milioane lei) au vizat modernizarea infrastructurii de utilități, retehnologizarea fluxurilor de fabricație a medicamentelor și modernizarea laboratoarelor de control al calității.

Angajament pentru viitor
Prin consolidarea poziției pe piața internă, extinderea expunerii internaționale, investiții strategice și o gestiune financiară prudentă, Antibiotice Iași își reafirmă angajamentul de a livra produse farmaceutice de calitate, eficiente și competitive, contribuind la sănătatea comunității și la dezvoltarea economiei naționale.

***
Persoanele interesate de mai multe informații pot consulta Raportul administratorilor, opinia auditorului cu privire la situațiile financiare interimare la data de 30.06.2025  pe site-ul Bursei de Valori București (www.bvb.ro), al Autorității de Supraveghere Financiară (www.asfromania.ro) sau pe pagina web a companiei Antibiotice SA (www.antibiotice.ro), secțiunea „Investitori > Informații financiare > Raportări financiare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here