Judecătorii au suspendat licitația pentru transportul județean. „Caietul de sarcini conține criterii subiective, anumite firme sunt favorizate”

O licitație mamut derulată de Consiliul Județean Iași pentru atribuirea traseelor de transport public a fost suspendată la circa o săptămână după ce a fost lansată. Procedura vizează atribuirea a 11 grupe de trasee de transport în întreg județul, pe 92 trasee, valoarea estimată fiind între1,2 și 1,3 miliarde de lei. Mai mulți transportatori au atacat documentația în instanță, considerând că aceasta nu este conformă și că favorizează anumiți transportatori. Într-o primă etapă, magistrații au dat dreptate transportatorilor, ceea ce a făcut ca licitația să fie suspendată, cel puțin până la pronunțarea deciziei finale.

27 de transportatori au cerut suspendarea licitației

Consiliul Județean Iași a demarat o licitație pentru atribuirea traseelor de transport după ce în urmă cu trei ani o procedură similară a fost anulată.

De această dată, 27 de operatori, membri ai Organizației Patronale a Transportatorilor din Județului Iași, au contestat documentația care a stat la baza licitației și au cerut Consiliului Județean modificarea mai multor puncte. Primele discuții au avut loc în primăvară în urma unei dezbateri publice. Ulterior, CJ a adoptat un proiect de hotărâre privind lansarea licitației privind programul de transport public județean, HCJ 193/2025. În luna mai, transportatorii au depus o plângere prealabilă la CJ, prin care au cerut modificarea hotărârii. CJ a adoptat apoi alte două hotărâri, 281 și 382/2025, însă nu a operat toate modificările solicitate de către organizațiile patronale.

Ulterior, ei au făcut niste modificări minore prin cele două hotărâri. Prima modificare a  fost făcută ca urmare a plângerii prealabile, iar a două dupa avizul condiționat al Agenției Naționale pentru Achiziții Publice. Cum situația nu a ajuns nicăieri, a fost depusă o acțiune în instanță, au arătat transportatorii.

Astfel, aceștia au dat în judecată CJ pentru anularea hotărârilor privind organizarea licitației. Cum CJ a lansat licitația, operatorii au solicitat suspendarea acesteia până la pronunțarea unei decizii a instanței pe fond.

Transportatorii acuză: „CJ și-a dovedit incompetența. Sunt foarte multe greșeli în documentația de atribuire”

Transportatorii au reclamat faptul că CJ a modificat din mers mai multe anexe care au stat la baza documentației de atribuire și au atacat întreaga procedură în instață. Cum însă, Consiliul Județean Iași a demarat deja licitația, operatorii de transport au solicitat suspendarea acesteia până la pronunțarea unei decizii din partea instanței. CJ are posibilitatea să atace hotărârea la Curtea de Apel.

În plus, licitația a fost suspendată de platforma de achiziții publice SICAP pentru că decizia Tribunalului, chiar dacă nu este definitivă, este executorie. Separat, se judecă capătul de cerere de anulare, primul termen urmând a avea loc pe 15 octombrie 2025.

Printre nemulțumirile transportatorilor se numără factori de evaluare greșiți, în afara cadrului legal, care fac imposibilă criptarea ofertelor, ponderi dezechilibrate ale criteriilor de evaluare, program de transport greșit, dar și foarte multe greșeli în documentația de atribuire.

Deocamdată, licitația este în aer, Consiliul Județean Iași dovedindu-și, încă o dată, incompetența în organizarea transportului județean: lacune în aplicarea legislației, în organizarea unui program de transport care să corespundă nevoilor reale ale cetățenilor și inconsecvența în stabilirea capacităților de transport pe trasee, a transmis unul dintre transportatorii implicați.

Capacitatea autobuzelor, criteriu discriminator. Transportatorii acuză creșterea cheltuielilor și majorarea prețului biletelor de călătorie

Transportatorii au acuzat, printre altele, că a fost impus un criteriu subiectiv privind capacitatea autobuzelor, favorizând anumiți operatori, notat cu 30 de puncte la evaluare.

Încurajarea, în mod principal, prin punctajul cel mai mare atribuit, a utilizării autobuzelor de capacitate mărită înseamnă, de fapt, o permanentizare a utilizării capacității necesare doar fluxurilor suplimentare de călători. Principalele consecinte negative sunt, în mod evident, creșterea cheltuielilor, a investițiilor și, implicit, a tarifelor de călătorie pentru toți călătorii. Cu atât mai mult cu cât, ponderea factorului de evaluare privind nivelul tarifului este inferioara factorului legat de capacitatea de transport”, acuză contestatarii.

Obligați să mențină prețul licitat

Printre nemulțumiri se numără și faptul că operatorii au mai solicitat ca CJ să elimine prevederea menținerii tarifelor ofertate pe minim șase luni de la semnarea contractelor.

Este necesară eliminarea acestei condiții deoarece contravine dispozițiilor  Ordinului ANRSC nr. 272/2007 care prevede posibilitatea de ajustare/modificare a tarifului la un interval de minim 3 luni și care nu impune nicio perioadă minimă privind menținerea tarifelor”, mai arată operatorii de transport din județul Iași.

Traseele de transport public județean împărțite în 11 grupe

Consiliul Județean Iași a împărțit traseele de transport în 11 grupe . Primul lot cuprinde 9 trasee, lotul doi cuprinde 11 trase, lotul trei cuprinde 4 trasee, iar lotul patru cuprinde 5 trasee. Conform CJ Iași, lotul cinci ar avea 8 trasee, lotul șase cuprinde 9 trasee, iar lotul șapte cuprinde 12 trasee de transport public județean. Lotul opt ar urma să aibă 13 trasee, iar lotul nouă cuprinde 12 trasee. Cel de-al zecelea lot cuprinde 7 trasee, iar ultimul cuprinde doar 2 trasee, fiind vorba de Iași- Pașcani și Iași- Hârlău. Valoarea estimată a fost cuprinsă între 1,2 și 1,3 miliarde de lei, doar că operatorii nu au mai depus oferte, procedura fiind suspendată până la finalizarea procesului. Licitația vizează atribuirea contractelor de transport pe durata a zece ani, sumele licitate pentru fiecare lot în parte fiind însă anuale.

Vlad ROTARU

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here